Meglehetősen ritka, hogy egy ismert művész alkotásai több évtized után bukkanjanak fel, pedig éppen ez történt a Kossuth-díjas, Kölnben élő Tót Endre 1982 és 1985 között készült festményeivel. A 40 év után előkerült művekből az acb Galéria rendezett kiállítást.
„A magyar művészet megújításában vállalt szerepéért és egyetemes jelentőségű életművéért” Tót Endre 2009-ben kapta meg a Kossuth-díjat. Akkor már több mint négy évtizede Németországban élt, korábbi, itthoni pályája pedig tele volt váratlan és rejtélyes fordulatokkal. Egy év után kirúgták a Képzőművészeti Főiskoláról, végül az Iparművészeti murális szakán végzett 1965-ben – később hosszú procedúrát vállalva veteti ki a h betűt a vezetéknevéből. A hatvanas években Tót Endrét tartották a legnagyobb festőtehetségnek, 1970-re azonban kiiratkozott a hagyományos festészetből és az egyik első konceptuális művész lett Magyarországon.
1980-ban költözött Kölnbe a nyugat-berlini DAAD ösztöndíjának lejárta után. Az emigrációt választó Tót abban az időszakban telepedett le a Rajna menti városban, amikor a festészet újrafelfedezésének jegyében rendezett kiállításoktól voltak hangosak az európai és észak-amerikai kiállítóhelyek. Ilyen volt 1980-ban a Velencei Biennálé kiállítása, az Aperto, 1981-ben a londoni A New Spirit in Painting, 1982-ben a documenta és a berlini Zeitgeist, amelyek mind a konceptuális, elanyagtalanított művészet évtizede után tapasztalható „képéhség”-ről tanúskodtak. Ebben az időszakban Köln a neoexpresszionista festészet egyik legfontosabb, a fiatal művészekből álló és nemzetközi szinten is nagy hatású Mülheimer Freiheit csoport által fémjelzett központjává vált. Tót Endre mind ez idáig úgy nyilatkozott első, az NSZK-ban töltött éveiről, hogy ugyan testközelből élte meg az újfestészet nyolcvanas évek elején bekövetkezett robbanását, de mégis kívül maradt rajta. Legalábbis szóban. Arról ugyanis, hogy ebben az időszakban maga is újra festeni kezdett Tót évtizedeken át hallgatott. A közönség és a szakma számára így igazi művészettörténeti különlegesség, hogy most először lesznek láthatóak a titokban, 1982 és 1985 között készült festményei. Az elfeledett képek majdnem 40 éven át feküdtek összetekerve a művész kölni pincéjében.
A 103 (egyetlen vászonkép kivételével papírra, sőt, gyakran annak mindkét oldalára készült) festmény és a velük egy időben született több száz rajz, pecsétmunka 2021-ben került Budapestre. Az acb Galéria ebből a dinamikus gesztusokkal létrehozott, a nyolcvanas évek vad festészetének hatását magán viselő sorozatból mutatja most be a művészettörténeti különlegességnek számító válogatást. A Warum male ich? címet viselő kiállítás a festő Tót Endrét helyezi a középpontba: azt az alkotót, akinek a fogalmi művészettel összeforrt pályáján is meghatározóak maradtak a festészet elméleti és gyakorlati kérdései, sőt az azokkal való küzdelem, ahogy azt a hetvenes évek elején a Meg nem festett képeim, majd a Távollévő képek, a Blackout, illetve a 2019-ben szintén az acb Galéria által újra felfedezett Layout képek is tanúsítják.
A titokban született, frissen felfedezett művek leginkább Tót Endre korai, expresszív alkotásaival mutatnak rokonságot. A Warum male ich? ciklus műveiben meghatározóak a mozdulatok, előtérbe kerülnek az ábrázolt figurák közti kapcsolatok: a képek összhatása egyszerre drámai és ironikus, alkalmanként karikatúraszerű, de mindenképpen a „forró”, gesztusalapú festészet felszabadító, intenzív élményét sugározzák, a vegytiszta festészetét, amely lényegében mindvégig meghatározta Tót Endre alkotói pályáját. A kiállítás a sorozat egyik darabjáról kapta a címét – Miért festek? –, amely önleleplező módon a nyolcvanas évek elején az ecsetet újra kézbe vevő Tót festészettel kapcsolatos dilemmáira utal.
A kiállításhoz kapcsolódóan megjelent az acb ResearchLab legújabb kiadványa Balázs Kata és Heszky András szerkesztésében. A gazdagon illusztrált kötetben a szerkesztők Tót Endrével készült interjúja mellett Fehér Dávid és Hegyi Loránd a művész frissen felfedezett sorozatával foglalkozó tanulmányai olvashatóak.
acb Galéria, Budapest
2022. július 29-ig