Tükrök címmel rendezte meg a Capa Központ első átfogó kiállítását Perneczky Géza (1936) Széchenyi-díjas képzőművész, művészettörténész, festő, író és tanár tiszteletére. A még egy hétig nyitva tartó tárlat a művész korai (1970 és 1975 között készült), konceptuális fotográfiai munkáira helyezi a hangsúlyt, vagyis arra az időszakra, amely egybeesett Perneczky kölni emigrációjának első éveivel.
Bár egy meglehetősen rövid periódusról van szó, pályafutásának mégis kiemelkedő időszaka ez, hisz ekkor készítette életművének máig legmeghatározóbb alkotásait (pl. az Art Bubbles, aMirrors vagy a Yes No Concept fotósorozat képeit), azokat a munkákat, amelyekből többet ma olyan ismert múzeumok gyűjteményében őriznek, mint például a New York-i Metropolitan Múzeum, a szintén New York-i MoMA vagy a párizsi Centre Pompidou.
Perneczky fotográfiai munkásságában a tükrök vezérmotívumként szolgálnak, így nem meglepő, hogy ezen a kiállításon is, amolyan vörös fonálként, tükrök vezetik végig a látogatót. A munkákban különféle szerepet ad a tükörnek: néha ő a főhős (Concepts Like Commentary, 1971 és Yes-No Concept 1971), néha csak kellék (Mirror, 1972), néha amolyan technikai effekt (Reflex, 1974 és Cyclops, 1975). Külön érdekességként, Magyarországon első alkalommal láthat a nagyközönség egy 16 mm-es filmre készült kísérleti alkotását is, melyben megjelenített fotók a művész saját kamerája előtti mozdulatait örökítik meg.
Patrick Urwyler svájci művészettörténész-kurátor által összeállított anyag – mely a művész saját gyűjteményéből származó fényképekből, vázlatokból és egyéb, életéhez köthető dokumentumokból áll – Perneczky Gézát, mint disszidens művészt mutatja be, akinek ikonikus, elgondolkodtató, sokszor humoros fényképészeti koncepciói előre tekintő és velős kommentárt fogalmaznak meg a művészettel, valamint a kelet és nyugat között kifeszülő élettel (saját életével) kapcsolatban.
Perneczky Géza: Tükrök
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, Budapest
2019. december 8-ig (Hamarosan zár!)