Kék, piros, sárga, zöld, vízsszintesek, függőlegesek. Magyarország és Budapest, Szép Ernő és Térey János, személyes emlékek és univerzalitás: vajon lefordítható-e a tünékeny emberi élet színekre és formákra? Forrai Ferenc sok éve épített Négyszöglet-sorozata szeptember végéig látható az Artus Galériában.
A Négyszöglet-sorozat alapja egy néhány évvel ezelőtti különleges kísérlet eredménye, ami azt kutatta, vannak-e olyan közös pontok, amelyek minden különbözőségük ellenére összekötik a közép-európai országokat és azok lakóit. Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország, piros, sárga, zöld és kék, négy szín, az ötödik a metszet, a fekete – a középpontban pedig mindig a mi városunk, a mi sorsunk és létezésünk tere, Budapest.
Ez a szín- és formarendszer, tágabban vizuális kódrendszer épült aztán tovább az azóta eltelt csaknem tíz évben. Előbb irodalmi alkotásokat zártak körbe a függőlegesek és vízszintesek: több mint száz magyar író, költő – Szép Ernőtől Nemes Nagy Ágnesen és Juhász Ferencen át Térey Jánosig – Budapest vonatkozású sorai kaptak pluszjelentést különböző formákban és anyagokból megvalósult képek és objektek révén. A „geometriai együttállásokból” végül, zárt univerzummá tágulva szép lassan az egész emberi lét „társadalmi-lelki térképe” kirajzolódik; folyamat, aminek soha nem volt eleje és soha nincs vége.
Halmazok, metszetek, egyezőségek, különbözőségek és kölcsönhatások: a Négyszöglet hosszú tanulmányozási folyamat eredményeként létrejött, egyedülállóan izgalmas vállalkozás, amely az általunk ismert és azon túli világot tömöríti szín-forma rendszerbe. Otthon, irodalom, tünékeny életünk nyomai a geometria világos, egyszerre zárt és mégis határtalan rendjében megfogalmazva.
Artus Galéria (Budapest, Sztregova utca 1–7.)
2024. szeptember 30-ig