Stalter György: Rákosrendező – Egy budapesti vasútállomás (2013-2020) / Forrás: Műcsarnok

Idén nyáron a fotóké a főszerep a Műcsarnokban, hisz nem is egy, hanem egyből négy „fotós” kiállítással várja az érdeklődőket. Ezek közül a legnagyobb a II. Fotóművészeti Nemzeti Szalon tárlata, ahol összesen 208 fotográfus elmúlt öt évben készült munkájával találkozhatnak.

A különböző művészeti ágak évente jelentkező nemzeti szalonja rendre egy-egy műfaj egészének ünnepe a Műcsarnokban, amely nagyszerű tükör is egyben, hisz elmondja, mivel foglalkoztak művészeink az adott évben/években. A Magyar Művészeti Akadémia kezdeményezésére és támogatásával létrejött Fotóművészeti Szalon kurátorainak – Bán Andrásnak és Haris Lászlónak – elsőrendű célja a szervezésekor az volt, hogy az összetartozás jegyében megszólítsanak lehetőleg minden olyan alkotót, aki az elmúlt öt évben jelentős művet hozott létre a fotóművészet bármely területén. Minden felkért alkotótól egy művet vagy sorozatot kértek, olyan alkotást, amelyet a meghatározott időszakból ő maga a legfontosabbnak tartott.

A Műcsarnok hatalmas tereit megtöltő kiállításon összesen 208 fotográfus munkáit láthatják. Egyemen is tanító mesterek és tanítványaik, fiatalok és idősek, itthon vagy a világ más részén élő magyar művészek mutatják be nézőiknek az általuk látott világot, az élet szép vagy éppen szomorú oldalát, ki színesben, ki fekete-fehérben.

Szilágyi Lenke: A vágóhíd kerítése, 2020 / Forrás: Műcsarnok

A kiállítás képeit nézve akaratlanul is elkapja a nézőket a felfedezés öröme, hisz olyan emberekkel, tájakkal, élethelyzetekkel találkozhatnak itt, akik és amelyek saját életükben talán sosem keresztezték volna útjukat. Pilló András Földút című sorozatából például megismerhetik Elvirát, az idősöső nagycserkeszi postást, aki kismotorjával járja a környéket, de a képeken ott van Zsolt, a hortobágyi számadó gulyás is, akinek munkájáról ma legtöbben csak régi könyvekből olvashattunk. Végh László képeinek főszereplője Szép Ottó, az erdélyi Alsófalván elő, az idén már 21. születésnapját ünneplő fiatalember, akinek életét 2012-től dokumentálta a fotográfus. Ottó testvéreivel és pásztor szüleivel minden tavasszal a falu körüli hegyek egyikén felépített esztenára (ideiglenes szálláshely) költözik, hogy egészen a tél beálltáig ott vigyázzanak a faluban rájuk bízott több száz juhra és kecskére. A képek e nehéz élet krónikái, középpontban Ottóval, aki a pásztoréleten túl felnőttként már másról is álmodik.

Keleti Éva Szerelmes szeretet sorozatával szerepel a tárlaton. A válogatásban olyan ismert házaspárokat, testvéreket láthatnak, mint például Dragomán György és Szabó T. Anna vagy Kulka János és Kulka Janina. Aztán Fábián Évi egyik fotóján éppen Keleti Éva tér vissza fotóalanyként, Fogságban (2020) című, a járványhelyzetre reflektáló képén ugyanis nem más, mint a művésznő látható. A humorosabb képek közé tartozik Á.Tóth József Kína, a kutyákat megeszik, ugye? című sorozata, ahol a fotós a büszke kínai kutyatulajdonosakat négylábú házi kedvenceikkel együtt mutatja be.

Ádám Gyula: Paradicsomban, 2020 / Forrás: Műcsarnok

Ez természetesen csak néhány kép és néhány fotós a hatalmas anyagból. Sok más mellett olyan nagyszerű fotóművészek munkáival találkozhatnak még az idei Szalonon, mint Korniss Péter, Kaiser Ottó, Máté Bence, Szilágyi Lenke, Déri Miklós, Urbán Ádám, Felvégi Andrea, Gábor Enikő, Stalter György, Fátyol Viola, Móricz-Sabján Simon vagy Czimbal Gyula.

A tárlatot több más tematikus fotókiállítás (Kik vagyunk | Fotográfiák képzőművészekről, Képekben gondolkodnak | Filmesek fotói, Fotóikonok – Archívumból történelem) is kíséri, amelyekről bővebben a Műcsarnok honlapján olvashatnak.

A fény képei | II. Fotóművészeti Nemzeti Szalon 2021
Műcsarnok, Budapest
szeptember 26-ig

Kik vagyunk | Fotográfiák képzőművészekről
Képekben gondolkodnak | Filmesek fotói
szeptember 26-ig

Fotóikonok – Archívumból történelem
június 27-ig