Sassy Attila: Bubi frizurás art deco női akt (Nő fotelben), 1920-as évek

A tavaszi aukció előtt a Kieselbach Galéria ismét megrendezi eladással egybekötött kiállítását. A klasszikus és modern képek a Kieselbach Galéria saját válogatási elveit tükrözik, míg a fiatal kortárs képzőművészetet reprezentáló anyagot Pados Gábor, az acb Galéria tulajdonosa állította össze.

A két galéria együttműködése révén a múlt és a jelen, a tradíció és az abból építkező mai művészet egymás mellett, egymást segítve jut el a közönséghez. Jó hír, hogy a jól ismert klasszikusoktól (pl. Gulácsy Lajos, Telepy Károly, Mednyánszky László) a fiatal kortársakig terjedő kínálat minden darabja megvásárolható, ráadásként pedig, ahogy azt a Kieselbach Galériától már megszokhattuk, a kiállításhoz ismét készült egy színvonalas katalógus is. A 480 oldalas kötet gazdag reprodukciós anyaggal és művészettörténészek által írt tanulmányokkal segíti a bemutatott művek megismerését.

Ízelítő a tarlaton látható alkotásokból:

A 19. századi magyar festészetet idén is múzeumi rangú művek sora reprezentálja. Telepy Károly, Keleti Gusztáv és Mednyánszky László alkotásai mellett Munkácsy egy jól ismert remekműve, mégpedig a világhírű Tépéscsinálókhoz készült alaktanulmánya is a kiállítás része.

Koszta József: Kukoricatörés, 1915 körül

A modern magyar festészet nagy generációjából Rippl-Rónai József és Gulácsy Lajos egyaránt egy jelentős olajképpel és egy pasztellel, míg Vaszary János egy csodálatos életképével került a válogatásba. Koszta József művészetét egy alföldi táj, valamint az életmű egyik legjelentősebb darabja, a magyar impresszionista festészet remekműve, a Kukoricatörés című alkotás reprezentálja.

A magyar szecessziót gróf Batthyány Gyula – a Gyagilev féle orosz balettől ihletett – Háremben című képe, míg az art decót többek között Sassy Attila páratlanul dekoratív aktja, Góth Imre Fiatal lány mandarinnal című képe, valamint Scheiber Hugó és Kádár Béla kompozíciói képviselik.

Batthyány Gyula: Háremben, 1910 körül

A Kieselbach Galéria könyveiben és kiállításain mindig igyekezett a képzőművészet és a történelem összefüggéseit bemutatni. Erre ad most ismét lehetőséget egy különleges, az elmúlt több mint kilenc évtizedet külföldön átvészelt nemzeti ereklye felbukkanása, mely még az országgyűlés ajándékaként 1929-ben került Londonba, Lord Rothermere-hez. A Jaschik Álmos egyedi grafikáival díszített “Trianon-albumban” feltűnnek a magyar történelem nagy királyai, hadvezérei, politikusai, tudósai és művészei, valamint az elszakított területeket jelképező híres épületek. Most kivételes, rövid és megismételhetetlen alkalom nyílik arra, hogy a ritka és rendkívül jó állapotban megmaradt kódex ismét magyar tulajdonba kerüljön.

A kiállításon mindezek mellett rendkívül gazdag válogatás mutatja be a magyar női alkotókat is Anna Margittól, Barta Márián, Ország Lilin, Sylvester Katalinon, Maurer Dórán és Keserü Ilonán át egészen Keresztes Zsófiáig. Rajtuk kívül nagy hangsúlyt kaptak azok a női textílművészek is, akik kiemelkedő sikereket értek már el szakmájukban. A mostani tárlaton Kuchta Klára, Szilvitzky Margit és Hübner Aranka alkotásai adnak ízelítőt a műfajok határát elmosó, a sík- és térművészet, a festészet és az iparművészet eszközeit egyaránt felhasználó műfaj kortárs törekvéseiről.

A tárlat igazán színvonalas anyagából az 1945 utáni absztrakt irányzatok képviselői sem hiányoznak, így mások mellett Frey Krisztiántól, Bak Imrétől, llés Árpádtól, Korga Györgytől, valamint Bernáthy Sándortól is láthatnak műveket a művészetrajongók.

Színek, realizmusok, meglepetések
Kieselbach Galéria, Budapest

2021. május 10-ig
Kérjük, a látogatás rendjéről a galéria honlapján tájékozódjanak!