Még egy szűk hónapig  látható a MODEM fiatal kurátoroknak kiírt pályázatának nyertes kiállítása, mely három pályakezdő hangművész (Krasz Ádám, Kophelyi Dániel és Jeneses Ádám) munkáit mutatja be.

Noha a hangművészet a futurizmus óta eltávolodott a háborútól, a háború időközben felfedezte magának a hangot, amely a szó szoros értelmében fegyverré vált: olyan hadi és rendvédelmi eszközzé, amely leplezett vagy direkt erőszakkal gyakorol hatást a pszichére és a testre. Hangfegyvernek tekinthető minden, ami auditív médiumokon keresztül tömeget oszlat, fájdalmat, maradandó károsodást vagy halált okoz, de az is, ami képes befolyásolni, összezavarni, félelmet kelteni, lehallgatni vagy épp megtéveszteni.

A Debrecenben látható kiállítás fekete tereiben felhangzó és megjelenő munkák a szonikus fegyverkezés fiktív és valós példái. A különféle hanginstallációk hol a testünkben rezonálnak, máskor négykézlábra állítanak vagy tettestárssá tesznek mások lehallgatásában. Megmutatják, hogyan válhat a saját hangunk fegyverré, hol van a határ befogadható és befogadhatatlan hangok között, és milyen pusztító is lehet a csend. Nem csupán tematizálják a hang és a háborúk sokrétű viszonyát, de finoman használják is a hangfegyverek különféle technikáit, szembesítve a hang szétzúzó és összekötő, esztétikai és fizikai erejével.

Hangfegyverek
MODEM, Debrecen
2019. augusztus 4-ig

GALÉRIA:
Válogatás a kiállítási anyagból. Képek forrása: MODEM