Dr. Oetker nevét valószínűleg nincs háziasszony, aki ne ismerné, sőt ne emlegetné valamilyen formában nap mint nap, hisz 1893-ban forgalomba hozott sütőpora ma is minden konyhaszekrényben megtalálható. Mára ez a név ráadásul már nemcsak sütőporok zacskóin, hanem vanillincukrok, élesztők, kakaóporok, pudingok, sőt pizzák dobozain is látható, a márka pedig több mint százhúsz éve garancia a minőségre is. Dr. Oetker nevét egy ideje a hazai múzeumok is sűrűn emlegetik, hisz immár két éve járja az országot az Évszázados tradíciók – A Dr. Oetker múltja és jelene című vándorkiállítás, melynek idei első állomása a szentesi Koszta József Múzeum.
1893 volt az az év, amelyet az akkori háziasszonyok régóta vártak. Ekkor történt ugyanis, hogy Dr. August Oetker 10 pfennigért elkezdte árulni zacskós sütőporát. A fiatal (31 éves) német gyógyszerész előtte már két évig kísérletezett mindenféle szerekkel (pl. szemölcsirtó tinktúrával) gyógyszertára hátsó szertárában, ám az átütő sikert végül a sütőpor hozta meg számára. Itt azonban meg kell jegyezni azt is, hogy igazából a sütőport, jobban mondva a „sütéshez alkalmas térfogatnövelő” receptjét Amerikában két pék már jóval korábban kidolgozta, Európában pedig Justus von Liebig kémikus is piacra dobott hasonló terméket, ám az általa árusított sütőpor furcsa íze és tartósságával kapcsolatos problémák miatt nem tudott igazán betörni az európai konyhákba. August Oetker zacskós Backin nevű sütőpora azonban igazi, amolyan gasztronómiai forradalmat robbantott ki használói körében, hisz nemcsak hogy furcsa íze nem volt, hanem elállt hosszabb ideig is, emiatt pedig akkora sikerre tett szert pár év alatt, hogy 1906-ban már 50 millió tasaknál több volt az éves eladása. Dr. Oetker gyógyszertára hátsó szobájából indult vállalkozása az évtizedek alatt hatalmas vállalkozássá nőtte ki magát, ma pedig már egy több lábon álló, az üzleti élet több területén is tevékenykedő cégcsoportot takar a Dr. Oetker név.
Az, hogy hazánkban Dr. Oetkerről szóló tárlat jöhetett létre, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum és a Dr. Oetker Magyarország Kft. együttműködésének köszönhető, akik egy szép, apróságokra is rendkívüli módon odafigyelő, tartalmas kiállítást állítottak össze.
„Világos fej, biztos siker! A Dr. Oetkerrel ezt éri el!” – olvasni a cég régi szlogenjét az egyik kiállított plakáton. A világos fej nem más, mint a Dr. Oetker logójában látható fehér színű női fej, mely egyébként Theodor Kind litográfus műve, aki Johanna lánya sziluettjét ábrázolta ily módon az új logót kereső Oetker pályázatára benyújtott munkájában. A női fej annyira elnyerte August tetszését, hogy 1901-ben már ezt a logót tetette minden termékére, sőt – bár új hátteret és feliratot is kapott azóta – a cég a mai napig ezt használja „cégérként”.
A tárlat egy igazi időutazás, amely természetesen Dr. August Oetkertől és sütőporától indul, majd családja és gyára bemutatásán keresztül megismerkedhetnek a látogatók a Dr. Oetker név alatt futó egyéb termékekkel és receptes könyvekkel is, hogy aztán eljussanak a gyártás magyarországi történetéig, és így a magyar háziasszonyokig. A tárlaton a tablókon olvasható érdekes történetek mellett nemrégiben restaurált tárgyak, múlt századi konyha és fűszerbolt enteriőrök, eredeti csomagolópapírok és plakátok is láthatók, így a kiállítás valóban nagyszerű lehetőséget nyújt arra, hogy az Oetkerek 125 éve épülő birodalmát közelebbről is megismerjék.
Évszázados tradíciók – A Dr. Oetker múltja és jelene
Koszta József Múzeum, Szentes
2018. április 14-ig