Kádár Béla: Városi jelenet, 1922. Kép forrása: Kieselbach Galéria

Évzáró nagy kiállítását nyitotta meg múlt hét csütörtökön a Kieselbach Galéria, amely egyben a Marriott Hotelben december 20-án megrendezésre kerülő téli aukciójuk beharangozó tárlata is egyben. Az anyag igazán impozáns, hiszen a bemutatott válogatásban a magyar festészet remekművei (Gulácsy, Rippl-Rónai, Márffy, Batthyány, Galimberti, Czóbel és még sokan mások) kaptak helyet, illetve a tárlat része egy különleges tárgyegyüttes is, amely a költőzseni, Tandori Dezső egykori otthonába és gyűjteményébe enged bepillantást.

Nagy nevekből és igazi remekművekből nincs hiány a Kieselbach Galéria téli tárlatan, ugyanis kétségkívül a magyar képzőművészet lagnagyobbjainak alkotásaival töltötték meg a termeket. Rögtön az első kiemelkedő alkotás Galimberti Sándor Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel című képe. Az elmúlt 110 évben ez az ötödik és egyben a legjelentősebb Galimberti-festmény, amely aukcióra kerül, így valóban igazi szenzációt jelent a hazai művészeti és műkereskedelmi életben. Galimberti a képet Rippl-Rónai József kaposvári otthonában, a Róma-villában készítette el, így a festményen látható fehér kerámiaváza, a vörösre festett Thonet-szék és a kép bal oldalán látható színezett fametszet (Gauguin Te Atua, vagyis Az istenek című műve) is Rippl-Rónai villájának kedves berendezései tárgyai voltak.

Galimberti Sándor: Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel, 1908 körül

Magától Rippl-Rónaitól is láthatnak alkotást a tárlaton, mégpedig életműve egyik legjelentősebb, legnagyobb méretű kukoricás képét, a Fésülködő nőt, amely minden bizonnyal a jövő heti aukció egyik sztár darabja lesz. A mű Galimberti festményével egy időben, 1909 kora tavaszán született a művész legendás, Kelenhegyi úti műtermében. Az akt, az enteriőr és a csendélet műfaját egyesítő, páratlanul gazdag kompozíciójú alkotás magán viseli a kukoricás stílus valamennyi erényét.

Batthyány Gyula: Jockey Club (Koktélparti a Zsokéklubban), 1930 körül

A kiállítás szintén izgalmas darabja gróf Batthyány Gyula Jockey Club című festménye, amely egykor gróf Széchenyi László és felesége, Gladys Moore Vanderbilt gyűjteményében volt. A Nagy Gatsby hangulatát és képi világát idéző alkotás hosszú évtizedeken át Newportban, a szinte már mesebeli Vanderbilt-házban volt, abban a több mint hetven szobás, reneszánsz stílusú palotában, amely mindmáig a gazdagság, a siker szimbóluma, Amerika aranykorának monumentális jelképe. A kép egykori tulajdonosa, gróf Széchenyi László, a „legnagyobb magyar” egyenes ági leszármazottja, Washington majd London népszerű „ambassador”-ja, bájos és mérhetetlenül gazdag felesége oldalán Magyarország és Amerika legfelsőbb elitjének megbecsült tagjaként élte életét. Estélyeket, fogadásokat adott, hazájában tagja volt a státuszának megfelelő társaságoknak, egyesületeknek, kaszinóknak, köztük természetesen az elit elitjének, a Magyar Lovaregyletnek, népszerű nevén: a “Zsoké-klubnak”, amelyet gróf Batthyány Gyula örökített meg az utókornak.

Munkácsy Mihály: Tájkép ladikkal (Horgász tükröződő folyóparton), 1880 körül

A kiállítás és az aukció anyagából mindenképpen említést érdemel még Munkácsy Mihály frissen felbukkant, egykor a híres schweinfurti Georg Schäfer magángyűjteményét gazdagító tájképe, Czóbel Béla Gyermekek a réten című alkotása, Márffy Ödön Álló női akt című műve, valamint Vaszary János, Korb Erzsébet, Koszta József, Mattis Teutsch János és Aba-Novák Vilmos alkotásai.

Külön blokkot alkot az a különleges műcsoport, amely bepillantást enged a 2019-ben elhunyt különc költőzseni, Tandori Dezső gyűjteményébe és otthonába. Tandori december 8-án lett volna 83 éves. Egész életében gyűjtötte maga körül a tárgyi dokumentumokat és a válogatott, különleges kortárs műtárgyakat. Ezekből számtalan megőrződött a hagyatékban, most ez a bemutatkozásként felvillanó bepillantás lehetőséget ad a közönségnek nyolc alkotás és hét Tandori által készített képvers megvásárlására ebből az eddig hermetikusan elzárt, titkos birodalomból. Gyűjteménye olyan neveket sorakoztat fel, mint Anna Margit, Perlrott Csaba Vilmos, Hencze Tamás és Keserü Ilona.

Képek forrása: Kieselbach Galéria

A nagy találkozások
Kieselbach Galéria, Budapest
2021. december 19-ig