Bak Imre: Marika, 1967

A Várkert Bazár néhány hónapja nyílt új kiállítási helyszíne, az YBL6 Művészeti Tér elsődleges céljának tekinti, hogy időszaki kiállításokon nyújtson teret a hazai képzőművészet legkiválóbb alkotásainak. Csodálatosan kialakított, 21. századi igényekre szabott kiállítótereikbe ezúttal a hazai műgyűjtés egyik legizgalmasabb kollekcióját, az Jáky-gyűjteményt mutatják be a közönségnek.

1990 után közel két évtizednek kellett eltelnie, hogy a gyűjtők új generációja jelenjen meg, akik már szerves egységben képesek láthatóvá tenni a Kádár-korszak kulturális apátiájában, illetve a rendszerváltozás után született művészeti jelenségeket. Ilyen kivételes értéket képvisel a Jáky Balázs nevét viselő Jáky-gyűjtemény is, amely kétségkívül az utóbbi évtizedek hazai műgyűjtésének egyik kiemelkedő gyöngyszeme.

Jáky a 2000-es évek végén kezdett műalkotásokat gyűjteni, mára pedig már több száz alkotást magába foglaló, izgalmas kollekciót mondhat magáénak. Ebből a mostani kiállításon mintegy 120 művet mutatnak be, mégpedig hat tematikus részre/teremre osztva.

„Az vagyok, aki vagyok, ahonnan jöttem, ahonnan az impulzusokat kaptam, tehát a szülőföldem, plusz Európa. A piktúra ezt jelenti számomra, és ez a piktúrám” – idézi a kiállítás felvezetője Korniss Dezső szavait. Az idézet persze nem véletlen, ebből a gondolatból ered a kiállítás címe is: Vagyok, aki vagyok. Önazonosnak lenni és büszkén vállalni magunkat sosem egyszerű, sőt sokszor nagyon fájdalmas feladat, legyen szó művészről vagy műgyűjtőről. Míg a művész képeivel üzen, addig a gyűjtő azzal, hogy személyes preferenciái alapján milyen műveket vásárol meg, s bár nem ő festette őket, minden mű lelkének és társadalmi szerepvállalásának egy darabja is egyben, amelybe bárki betekinthet.

Korniss Dezső: Kővágóörsi emlék (Kompozíció vonattal), 1945

A Jáky-gyűjtemény, amelynek most látható szelete az 1945-től az 1990-es évekig vezeti nézőit, az ezredfordulón új utakra lépő kortárs mecenatúra irányával összhangban nem csupán a szocializmus zárványszerű progresszív szellemi életének magatartásformáira fókuszál. „A nyitottabb horizontú kollekció alapkaraktét a párbeszéden alapuló értékteremtés friss lehetőségei és ezek láthatóvá tétele jelenti. …A párbeszéd Ady Endre „kompország”-gondolatán, a klasszikus és modern magyar progresszív művészet Kelet- és Nyugat-Európa között betöltött „híd” szerepén alapszik – írja Nemes Péter kurátor. A magyar társadalom öndefinícióját meghatározó híd-szerep képzete az 1930-as évekre vált általánossá a hazai művészeti közegben. Ugyanúgy sajátja volt Bartók vagy Kodály zenéjének, mint Korniss Dezső és Vajda Lajos szentendrei motívumgyűjtésének. „Magyarország (földrajzi) helyzete Európában olyan, hogy predesztinálva van arra, hogy összekötő kapocs legyen Nyugat (francia) és Kelet (orosz) között. Össze akarjuk forrasztani azt, ami e két póluson kulturálisan a kétfajta európai embertípus kifejeződését jelenti, hídépítők akarunk lenni” – olvasni a kiállítás első termében e Vajda Lajostól vett sorokat. A Jáky-gyűjtemény is e gondolat mentén alakult az évek során, s nem pusztán azért, mert a gyűjtő figyelmét a fentebb leírt, Kelet-Nyugat közötti híd szerepet betöltő jelenségek ragadták meg, hanem a fentebb említett őszinteség, a közép-európai létünkkel való önazonosság is nagyon fontos gyűjtőelv volt a művek kiválasztásánál.

Keserü Ilona: Labirint, 1998

A kiállítás mindezeket figyelembe véve három alappilléren nyugszik: gerincét az Európai Iskola hagyományai, az úgynevezett Iparterv-generáció meghatározó művészeinek életműve, valamint az 1980-as és az 1990-es évek Új szenzibilitása, vagyis az egyéni élményanyagból építkező szimbolikus képi világok adják. Vigyázat, mert már rögtön az első teremben olyan jelentős alkotók munkái várják Önöket, mint Barcsay Jenő, Korniss Dezső, Anna Margit, Ország Lili vagy Kondor Béla, azonban ez korántsem jelenti azt, hogy ezzel el lenne lőve az összes puskapor, ugyanis a kiállítás további öt terme is igazi remekművekben bővelkedik: többek között találkozhatnak Bak Imre, Keserü Ilona, Lakner László, Frey Krisztián, Vajda Júlia, Csernus Tibor, Lantos Ferenc, Vera Molnár, Birkás Ákos és Veszelszky Béla alkotásaival is. Az YBL6 Művészeti Térben látható kiállítás egy kivételesen gazdag gyűjtemény átgondolt, szép bemutatása.

Képek forrása: https://www.jakycollection.hu

YBL6 Művészeti Tér
Budapest (Ybl Milkós tér 6.)
2024. június 28-ig