Borsod-Abaúj-Zemplén megye egyik legszebb turisztikai ékköve a Nemzeti Kastély- és Várprogram keretében néhány éve teljesen felújított L’Huillier–Coburg-kastély, vagy mai nevén: az Edelényi kastélysziget. A gyönyörű, itáliai barokk palotákat idéző épületegyüttes 2014-es megnyitása óta számos kulturális program, kiállítás és múzeumpedagógiai foglalkozás helyszíne volt, és szerencsére ez idén sincs másképp.

Olyannyira nem, hogy az állandó tárlatok mellett most két új időszaki kiállítással is várják a látogatókat. Az egyik az Egy szoknya, egy nadrág… egy kastély! című tárlat, ahol a ’30-as, ’40-es évek ikonikussá vált magyar moziplakátjai és enteriőrjei között sétálva lehetnek részesei egy különleges múltidéző élménynek, vagy ahogy a kastély honlapján olvasni: „egy hóbortos képzeletbeli kalandnak”. A kiállítás anyaga a miskolci Herman Ottó Múzeum filmplakát- és bútorgyűjteményéből érkezett Edelénybe.

A másik kiállításon pedig nem más, mint Csernus Tibor (1927-2007) magyar származású, Kossuth-díjas, párizsi festő „látja vendégül Önöket”, akinek műtermébe csöppenve megismerhetik a szürrealista művész egyedi módszereit és különleges látásmódját.

Csernus 1964-ben feleségével, Sylvester Katalin szobrászművésszel együtt érkezett a francia fővárosba, ahol – többszöri költözés után – a Montmartre dombján levő legendás Bateau Lavoir („Hajómosoda”) műteremházban az elsők között kaptak műtermet és lakást. Csernus Tibor ezen a helyen dolgozott egészen haláláig, s itt fogadta külföldön élő és Magyarországról hozzá látogató barátait, ismerőseit. Klasszikus realista, majd expresszíven ábrázoló festészetének mindennapi laboratóriuma volt 5×8 méteres festőműterme, amelynek teljes berendezése a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány jóvoltából megőrződött, és a mester halála után Budapestre került. Először a KOGART Andrássy úti épületében volt látható, később a Várkert Bazárban, majd a mostani helyén készült el a lehetőségek szerinti pontos rekonstrukciója annak az állapotnak, amilyenben a festő halála után maradt; az állványon utolsó, befejezetlen műveivel. Egy műterem csak különösen szerencsés esetben maradhat fenn az eredeti helyén. Csernus műterme sem állhatott volna sokáig a Bateau Lavoirban, így viszont különleges lehetőséget teremt arra, hogy a festő tisztelői számára inspiratív atmoszférájú hellyé váljon, s megőrizze egy kiemelkedő életmű keletkezésének környezetét.

Egy szoknya, egy nadrág… egy kastély!
Enteriőrök és moziplakátok a miskolci Herman Ottó Múzeum gyűjteményéből
Egy műterem titkai – Csernus Tibor festőművész párizsi műterme
Edelényi kastélysziget
2021. december 31-ig

Képek forrása: Edelényi kastélysziget