Rejtett remekművek. Ezzel a valóban kiállításra csalogató címmel várja látogatóit a Gödöllői Királyi Kastély téli, időszaki tárlatára, ahol olyan klasszikusok mesterműveibe feledkezhetnek bele, mint id. Markó Károly, Ligeti Antal, Rippl Rónai József, Munkácsy Mihály, Gulácsy Lajos vagy Ferenczy Károly.
Aki a magyar festészet aranykorába akar egy kicsit visszacsöppeni, annak mindenképp érdemes ellátogatnia a Gödöllői Királyi Kastély január közepéig nyitva tartó tárlatára, annál is inkább, mert általában nagy galériák szoktak annyi remekművet egyszerre felsorakoztatni, mint amennyivel most – néhány magángyűjtőnek hála – Tóth Zoltán, a kiállítás kurátora megtöltötte a kastély szépen restaurált termeit.
Ahogy a képek között haladunk, rögtön feltűnik, hogy gazdáik kilétét titokzatos homály fedi, s így már érthetővé válik a címben szereplő “rejtett” szócska is. Maguk a gyűjtők akartak anonimitásban maradni, így ne is nyomozzunk tovább, tartsuk tiszteletben kívánságukat, s mi csak örüljünk, hogy pénzt és energiát áldoznak arra, hogy ezek az alkotások a régi pompájukban megmaradhassanak az utókornak, s lehetővé teszik, hogy e remekműveket a nagyközönség is megcsodálhassa most Gödöllőn.
Összesen 54 alkotó elmúlt kétszáz évben készült 120 festménye várja a Grassalkovich-kastély termeiben a látogatókat, amelyeket négy különböző témakör köré csoportosítottak. A kiállítás két belső terme az Aktok, múzsák – Az arc és test, az első és a negyedik terem az Európa tájai, az ötödik a Csendélet, a hatodik pedig a Szentendre újratöltve címet viseli, míg az utolsó, hetedik terem a gödöllői művésztelep egyik kiemelkedő alakjára: Remsey Jenő Györgyre emlékezik.
Mindegyik teremben egymást érik a szebbnél szebb műremekek. Természetesen vannak köztük olyanok, amelyek alkotóját (Szinyei Merse Pál, id. Markó Károly, Munkácsy Mihály, Rippl Rónai József, Lotz Károly, Székely Bertalan) senkinek sem kell bemutatni, ám szerencsére olyanok is akadnak szép számmal, akiket csak mostanában kezd ismét felfedezni a magyar műtárgypiac. Rögtön ilyen például az Aktok és múzsák teremben Kunffy Lajos, Galimberti Sándor, Karlovszky Bertalan, Fenyő György vagy Stein János, akiknek akt- és portréképei kevésbé ismertek a nagyközönség számára.
Az Európa tájai című termekben sincs hiány a világklasszis festőkből, többek közt Kisfaludy Károly, Mészöly Géza, Lotz Károly, Székely, Bertalan, Ligeti Antal, Mednyánszky László, Telepy Károly, illetve Barabás Miklós képei sorakoznak itt egymás mellett. E terem központi képe Paál László egyik mostanában előkerült nagyon korai alkotása. A festmény nemrég bukkant fel egy aukción, és ott vásárolta meg egy, a magát most szintén titokban tartó magángyűjtő.
A csendéletek – 16. századi felbukkanásuk óta – mindig is népszerűek voltak a festők körében, így nem meglepő, hogy a kiállításon is önálló termet kaptak az e témában készült alkotások. S hogy kinek mit jelent egy csendélet? Van, akinek íriszt, van, akinek piros almát, van akinek egy szép asztaldíszt vagy egy fehér abrosz érdekes gyűrődését.
A kiállítás ezután a folyosón folytatódik, itt kortárs szentendrei alkotók művei sorakoznak. Horváth László, Wahorn András, feLugossy László, ef Zámbó István és Aknay János képei mellett haladunk végig, hogy aztán eljussunk az utolsó, záró terembe, ahol amolyan gödöllői ízként, Remsey Jenő György munkáival köszön el a tárlat.
A gödöllői kiállítás valóban egy igazi kincsesbánya, azonban a tárlat mégsem csak a gyönyörű festményekről, hanem nem utolsó sorban a magyar műgyűjtésről is szól. Szerencsére az itt felhalmozott képek láttán is egyértelmű, hogy egyre szélesebb gyűjtői kör kezd ismét kialakulni itthon, ami nagyban köszönhető az ismert galériák és aukciós házak gazdag és nívós műtárgyfelhozatalának. Ehhez járul hozzá a művészettörténészek, anyagvizsgálati laborok lelkes kutató munkája, de nem elhanyagolható néhány műgyűjtő galéria azon törekvése és munkássága sem, hogy a magyar festészetet újra beemeljék az európai áramlásba. Az itt látható képek láttán bizton állítható, hogy igenis létezik magyar műgyűjtés napjainkban is, mi pedig csak reménykedhetünk, hogy e modern kori mecénásoknak hála, még sok, ehhez hasonló kiállításban lesz részünk.
Rejtett remekművek – Betekintés magángyűjteményekbe
Gödöllői Királyi Kastély
2020. január 15-ig