Ocean Dome, Mijazaki, Japan, 1996. Fotó: Magnum Photos / Martin Parr

Fehér zokni nyári szandálban, műanyag homokos vödrök, jégkrémet majszoló gyerekek, nyugányban, törölközőn barnára vagy épp narancssárgára sülő emberek, sörhas, hűtőtáska, bikinis lányok…, avagy hogyan nyaral a világ egy fotós szemével. A Műcsarnok Strand az egész világ című kiállításán az európai kortárs fotográfia egyik legismertebb képviselője, Martin Parr először mutatja meg Magyarországon a világ különböző strandjain készített képeit.

Március végén Martin Parr (1952) brit fotográfus képeiből rendezett kiállítással nyílt meg az ebben az évben is nagyon várt Budapest Fotófesztivál. A választás persze nem véletlen, hiszen Parr a kortárs dokumentarista fotográfia egyik legismertebb képviselője. Pályája során több mint száz megjelent fotóalbumot publikált, és mintegy harminc könyvet szerkesztett. 1994 óta tagja a Magnum fotóügynökségnek, amelynek 2013 és 2017 között az elnöke is volt. 2013-tól az észak-írországi University of Ulster (Belfast) fotográfia professzora. Munkái olyan jeles múzeumok gyűjteményében találhatók meg, mint a londoni Tate, a párizsi Pompidou vagy a New York-i MoMA.

Benidorm, Spain, 1997. Fotó: Magnum Photos / Martin Parr

Parr elsősorban társadalomábrázolásra fókuszáló, egyedi szemléletet hordozó képsorozataival nyerte el a szakma és a közönség elismerését, ma kétségkívül a legünnepeltebb és a legélesebben kritizált fotósok egyike. Fotói nem csupán informálnak, mosolyra fakasztanak vagy elborzasztanak, hanem ráirányítják figyelmünket a világban zajló változásokra is. A mostani, budapesti kiállításán a világ strandjain készített képeit láthatja a magyar közönség.

Parr gyermekkorától kezdve bizalmas viszonyt ápol a tengerparttal: amatőrfotós nagyapjával gyakran látogatták Észak-Anglia tengerpartjait, s később, fiatal fotográfusként is ide tért vissza, hogy bemutassa, hogyan nyaral az angol átlagember. Szerinte számtalan dolgot elárul egy országról a strandja, s hogy ez mennyire így van, arról most e kiállításon Önök is meggyőződhetnek. Számára a tengerpart egy kivételes nyilvános tér, ahol az általános emberi viselkedés abszurd megnyilvánulásai és a helyi furcsaságok zökkenőmentesen olvadnak egybe. Az emberek pihennek, kedvteléseiknek hódolnak, napoznak vagy olvasnak, a fotós pedig belefeledkezhet a fényképezőgéppel való kísérletezésbe.

New Brighton, England, 1983-85. Fotó: Magnum Photos / Martin Parr

A Műcsarnok június végéig látható tárlatán nyomon követhető négy évtizedes pályája, a The Last Resort (1986) című sorozattól kezdve, amelyben a Liverpool melletti New Brighton üdülőparton víkendező munkásosztály pihenési és szórakozási szokásain keresztül ábrázolta a nyolcvanas évek angol iparvárosainak hanyatlását. Ez a sorozat adta az ötletet, hogy világszerte felkeressen tengerpartokat, többek között Argentínában, Brazíliában, Kínában, Spanyolországban, Olaszországban, Lettországban, Japánban, Indiában, az Egyesült Államokban, Mexikóban, Thaiföldön, és persze az Egyesült Királyságban.

Knokke, Belgium, 2001. Fotó: Magnum Photos / Martin Parr

A Strand az egész világ című kiállítás most ezekből a kivételes felvételekből válogat. A képek elgondolkodtatnak a nemzeti identitás külsőségein és mélyen gyökerező jellegén, vagy a strandoláshoz kapcsolódó rituálékon (például olyanokon, hogy melyik nemzet mit eszik vagy iszik a tengerparton). Miközben önmagunkon is nevetünk (különösen, amikor a magyar „strandolói szokásokat” is felfedezni véljük a képeken), Parr fotói rávilágítanak a világ legnagyobb iparága, a turizmus ellentmondásaira is.

Műcsarnok, Budapest
2022. június 26-ig