Fehér zokni nyári szandálban, műanyag homokos vödrök, jégkrémet majszoló gyerekek, nyugányban, törölközőn barnára vagy épp narancssárgára sülő emberek, sörhas, hűtőtáska, bikinis lányok…, avagy hogyan nyaral a világ egy fotós szemével. A Műcsarnok Strand az egész világ című kiállításán az európai kortárs fotográfia egyik legismertebb képviselője, Martin Parr először mutatja meg Magyarországon a világ különböző strandjain készített képeit.
Március végén Martin Parr (1952) brit fotográfus képeiből rendezett kiállítással nyílt meg az ebben az évben is nagyon várt Budapest Fotófesztivál. A választás persze nem véletlen, hiszen Parr a kortárs dokumentarista fotográfia egyik legismertebb képviselője. Pályája során több mint száz megjelent fotóalbumot publikált, és mintegy harminc könyvet szerkesztett. 1994 óta tagja a Magnum fotóügynökségnek, amelynek 2013 és 2017 között az elnöke is volt. 2013-tól az észak-írországi University of Ulster (Belfast) fotográfia professzora. Munkái olyan jeles múzeumok gyűjteményében találhatók meg, mint a londoni Tate, a párizsi Pompidou vagy a New York-i MoMA.
Parr elsősorban társadalomábrázolásra fókuszáló, egyedi szemléletet hordozó képsorozataival nyerte el a szakma és a közönség elismerését, ma kétségkívül a legünnepeltebb és a legélesebben kritizált fotósok egyike. Fotói nem csupán informálnak, mosolyra fakasztanak vagy elborzasztanak, hanem ráirányítják figyelmünket a világban zajló változásokra is. A mostani, budapesti kiállításán a világ strandjain készített képeit láthatja a magyar közönség.
Parr gyermekkorától kezdve bizalmas viszonyt ápol a tengerparttal: amatőrfotós nagyapjával gyakran látogatták Észak-Anglia tengerpartjait, s később, fiatal fotográfusként is ide tért vissza, hogy bemutassa, hogyan nyaral az angol átlagember. Szerinte számtalan dolgot elárul egy országról a strandja, s hogy ez mennyire így van, arról most e kiállításon Önök is meggyőződhetnek. Számára a tengerpart egy kivételes nyilvános tér, ahol az általános emberi viselkedés abszurd megnyilvánulásai és a helyi furcsaságok zökkenőmentesen olvadnak egybe. Az emberek pihennek, kedvteléseiknek hódolnak, napoznak vagy olvasnak, a fotós pedig belefeledkezhet a fényképezőgéppel való kísérletezésbe.
A Műcsarnok június végéig látható tárlatán nyomon követhető négy évtizedes pályája, a The Last Resort (1986) című sorozattól kezdve, amelyben a Liverpool melletti New Brighton üdülőparton víkendező munkásosztály pihenési és szórakozási szokásain keresztül ábrázolta a nyolcvanas évek angol iparvárosainak hanyatlását. Ez a sorozat adta az ötletet, hogy világszerte felkeressen tengerpartokat, többek között Argentínában, Brazíliában, Kínában, Spanyolországban, Olaszországban, Lettországban, Japánban, Indiában, az Egyesült Államokban, Mexikóban, Thaiföldön, és persze az Egyesült Királyságban.
A Strand az egész világ című kiállítás most ezekből a kivételes felvételekből válogat. A képek elgondolkodtatnak a nemzeti identitás külsőségein és mélyen gyökerező jellegén, vagy a strandoláshoz kapcsolódó rituálékon (például olyanokon, hogy melyik nemzet mit eszik vagy iszik a tengerparton). Miközben önmagunkon is nevetünk (különösen, amikor a magyar „strandolói szokásokat” is felfedezni véljük a képeken), Parr fotói rávilágítanak a világ legnagyobb iparága, a turizmus ellentmondásaira is.
Műcsarnok, Budapest
2022. június 26-ig