Lantos Ferenc: Kompozíció körökkel és négyszögekkel, 1967, olaj, vászon, Pécs, Janus Pannonius Múzeum / Fotójog: Füzi István

Kivételes találkozásra hívja látogatóit a Zsdrál Art Kortárs Művészeti Galéria, április 13-tól ugyanis Lantos Ferenc (1929–2014), többek közt a Magyar Köztársaság Kiváló Művésze-díjjal is kitüntetett festő- és vizuális művész alkotásaival várja az érdeklődő közönséget Balatonfüredre. Lantos Ferenc a kortárs művészeti színtér egyik legsikeresebb nonfiguratív alkotója volt, akinek munkái a hazai aukciókon már a 25 millió forintos álomhatárt is elérték. Dr. Mészáros Flórának, a tárlat kurátorának kimondott célja, hogy a tíz éve elhunyt művész nemzetközi ismertségét erősítve bebizonyítsa, hogy nemcsak a hazai geometrikus ábrázolás egyik kiemelkedő alakját tisztelhetjük benne, hanem egyben a nemzetközi szakmai élet egyik izgalmas úttörőjét is.

A Zsdrál Art Lantos: A kör végtelensége című kiállítása Lantos Ferenc munkásságának, természetelvű koncepciójának kulcsmotívumát, a kört vizsgálja. A tárlat kiemeli a művész világszínvonalú megoldásait, pionír szerepét a nonfigurációban. Amikor Lantos amerikai kortársai a pop art és a geometrikus absztrakt friss szellemében élnek a kör adta lehetőségekkel, vagy nyugati geometrizáló festők a kört az illúzió jelenségével kapcsolják össze, ő az elzárt szocialista szellemben, a párhuzamos minták ismerete nélkül ért el nemzetközi színvonalt művészetével az 1960-as években.

A Zsdrál Art impozáns épülete Balatonfüreden ezúttal a művész szakmai koncepciójú kiállításának ad teret. Lantos kutatója, a kurátor, Dr. Mészáros Flóra az alkotó életművét (kiemelten a legfontosabb periódusait, azaz az 1960-as éves 1970-es éveket) a körmotívum változatai alapján rendezi tematikus egységekbe. Így bemutatja a kört mint a természetben megjelenő motívumot (kör mint égitest, a virágban fellelhető forma), majd annak a tisztán geometrikus használatát, a matematikai eljárások eszközeként megjelenő körformát, a nonfiguratív és a figuratív világ közötti átmenet példáját (a tulipános művek köreredetét), illetve a különböző műfajokban való érvényesülését.

Cím nélkül (zománc), 1968, zománc, Budapest, A. Gyűjtemény / Fotójog: Müller András

A tárlaton felvonul a művész által használt technikák széles skálája, a közönség így például olaj- és vízfestményei mellett grafikáival, szobraival, üvegfestmény-terveivel, épület- vagy önálló zománcaival is találkozhat, sőt a kiállítótérben egy teljes épületfríz is megjelenik. Az exkluzív módon a kiállításra készült land art installáció (műfüves talajon a tulipános művek természetbe helyezése) keretében a kurátor célja Lantos tettyei parkba készült művének megidézése, amellyel szerinte a művész Magyarországon a land art műfaj első hazai kibontakoztatója lett.

A kiállítás ugyanakkor izgalmas vizuális folytatása a Zsdrál Art és Mészáros Flóra Lantossal kapcsolatos együttműködésének, hiszen a közelmúltban jelentettek meg egy nagy sikernek örvendő Lantos című monográfiát, amelynek egyik fő fejezete a művész által végtelen módon felhasznált körmotívum bemutatása.

A Lantos. A kör végtelensége egy még sohasem látott műtárgyegyüttest tár a néző elé, a galéria alkotásai hazai magángyűjtemények kiváló anyagával és intézményi kölcsönzéssel (Janus Pannonius Múzeum) egészülnek ki. A különleges tárlat így több mint ötven művön keresztül vizsgálja Lantos alapmotívumát.

Zsdrál Art Kortárs Művészeti Galéria, Balatonfüred
2024. április 28-ig (csütörtöktől vasárnapig: 10.00-18.00)