A debreceni MODEM-ben a járványhelyzetre és az utóbbi hetekben hozott védelmi intézkedésekre való tekintettel online formában nyílt meg Kicsiny Balázs több mint három évtizedet felölelő nagyszabású kiállítása.
Az Időhúzás címet viselő tárlaton bemutatott tizenkét installáció az életmű valamennyi korszakából válogat. A címadás azt a várakozással és feszültséggel teli köztes állapotot jelöli, mikor a futballmeccs egy adott pontján az egyik fél saját érdekeinek védelmére mindent elkövet, hogy lefaragjon a tényleges játékidőből. Ez a fajta tudatosság, a játék és az abban való részvétel felfüggesztése, illetve abból a bizonyos felvett szerepből való kiesés pillanata lehetőséget ad a helyzet felülvizsgálatra, megkérdőjelezésére.
Kicsiny Balázs művészetének középpontjában a különféle hivatások és azokhoz kapcsolódóan az emberi viszonyok vizsgálata áll. A tárlat különlegessége magában a kiállítási szituációban áll, ami során a közönség először láthatja a munkákat egy térben, egymással párbeszédbe állítva. A rendezés alkalmával a MODEM második emelete teljesen kinyílt és egy összefüggő, jól belátható L-alakú térré csupaszodott. A térben elszórt alkotások együttes dinamizmusa, a fent és a lent viszonyainak váltakozása id. Pieter Bruegel Gyermekjátékok című festményének zsúfolt, groteszk jelenetekben és történésekben gazdag világát idézi meg. További hasonlóság a cselekvés, a mozgás látszólagos volta és ezzel ellentétben a valódi térbeli tapasztalatként a statikusság és az állandóság érzése.
Kicsiny különböző attribútumokkal felruházott figurái tér és idő nélküliek, a valóságtól teljesen elidegenítettek. Az installációkba beépített hétköznapi tárgyak új funkciót kapnak és egy metaforikus-allegorikus jelentéssel ruházódnak fel. Az alakok és a hozzájuk rendelt tárgyegyüttesek egy kafkai novella abszurditásával mutatnak rá a társadalmi mechanizmusok és a világban jelen lévő jelenségek visszásságára.
Az installációkban nagy szerepük van a véletleneknek, a nem várt helyzeteknek, amik folyamatosan alakítják, újabb és újabb kontextussal bővítik értelmezésüket. Ezek a többségében szituatív megoldások új helyzetek és viszonyok létesítésén keresztül folyamatosan frissen tartják, aktualizálják a látottakat.
A tárlaton Magyarországon első alkalommal kerül bemutatásra Kicsiny Balázs 2005-ös Velencei Biennálén szereplő Édes otthon című munkája, amit ebben a kiállítási helyzetben izgalmas összeolvasni a terem végén lévő, szintén több elemből álló Killing Time műcsoporttal.
A kiállításra összegyűjtötték a térben látott installációkhoz készült rajzokat is. Ezeknek a képeknek a vizualitása sokban különbözik a Kicsiny féle térbeli kiterjesztések hangulatától. Az alakok konkrét és legtöbbször valós építészeti elemekből összeálló terekben tűnnek fel.
A kiállítás záróakkordjaként a közönség megtekintheti a Kicsiny Balázs által, szintén a Biennálén bemutatott Suszterinas című filmjét és az azt kiegészítő csillárokból és matróz figurákból összeálló egész termes installációját.
Sajnos a hatályos járványügyi intézkedések miatt most ez a tárlat sem látogatható személyesen. Az újranyitásig a múzeum előre meghirdetett, online tárlatvezetésekkel várja az érdeklődőket, ezek időpontjáról, valamint a látogatás további részleteiről kérjük, a múzeum honlapján tájékozódjanak, ahol a megnyitón készült videó és számos fotó erejéig azért a kiállításba is bepillanthatnak: http://www.modemart.hu/kiallitas/idohuzas/
Időhúzás – Kicsiny Balázs kiállítása
MODEM, Debrecen
2021. április 11-ig
(A kiállítás a kormány által elrendelt, a járványhelyzettel összefüggő intézkedések értelmében jelenleg zárva tart.
Az újranyitással kapcsolatban kérjük, folyamatosan figyelje a múzeum honlapját.)
GALÉRIA:
Kicsiny Balázs alkotásai / Képek forrása: MODEM