Genezis
Genezis

Nagyon ismerősek és mégis rettentő távoliak a természeti tájak, emberek és állatok, korunk egyik legmeghatározóbb fotográfusának, Sebastião Salgadónak a képein, amelyekből november közepéig nagyszabású kiállítást láthatunk a Műcsarnokban.

Távoliak, hiszen a Genezis című projektje során a Föld rengeteg pontján fordult meg Amazóniától az Antarktiszig, és olyan, a civilizációtól érintetlen tájakon járt, ahová alig-alig jut el ember fia. Ugyanakkor mégiscsak ismerősek is, hiszen az általa képviselt fekete-fehér, a természetet a leglenyűgözőbb oldaláról megmutató vizuális világ olyannyira népszerű, hogy visszaköszön bármelyik lakberendezési bolt szobafalakra árult poszterein is.

A Genezis egyfajta virtuális fotográfiai utazás a Föld körül – expedíció, amely felfedezi azokat a hegyeket, sivatagokat és óceánokat, állatokat és népeket, amelyeket elkerültek a modern társadalom hatásai. Az idén 73 éves Salgado számára a gyökereket jelenti a természet: Brazíliában született egy farmon, amelynek nagy részét akkoriban esőerdő borította. Kamaszként elhagyta otthonát, hogy közgazdaságtant tanuljon, és mire évtizedekkel később felnőttként megörökölte egykori földjüket és újra hazatért, Brazília, túl az iparosodási folyamatokon, megváltozott, alig maradt valami az egykori őserdőből. Salgadónak azóta életcélja az újraerdősítés és a környezetvédelem (birtokának környéke, az atlanti-parti brazil őserdő egy része ma már rezervátum), a természettel szembeni csodálat és tisztelet pedig szinte minden képének meghatározó eleme.

A Genezis-képeken azokat a tájakat és embereket mutatja meg, amelyeket meg nem fordított ki magából az iparosodás – kőkorszaki életmódot folytató törzsek, pingvin-nemzetségek, ritka vadállatok, gleccserek, hegyvonulatok és a szél által hullámosra fodrozott homokdűnék szegezik a látogató tekintetét a képekre – néha azt kívánja az ember, bár lennének színesek. Igaz, akkor végképp elkerülhetetlen lenne a giccsbe hajlás. Salgado szerint a fényképeken látható színek egyébként is „hazugságok”, mert soha nem olyanok, mint élőben. A szürke millió változata fedi fel valójában a lényeget.

Sebastião Salgado: Genesis
Műcsarnok, Budapest
2017. november 12-ig