A csillogó ruhák manapság rendkívül trendiek, a kisgyerektől a felnőttekig szinte mindenkinek van valami fénylő ruhadarab a szekrényében, legyen az egy „simogatós” pulóver, egy fénylő öv vagy egy estélyi ruha. A Kiscelli Múzeum októberben nyílt kiállítása most a csillogó ruhák és kiegészítők történetén vezeti végig a látogatóit, mégpedig a 18. századtól egészen napjainkig. Divatrajongóknak kötelező őszi program!
A divat az emberi kommunikáció alapvető eszköze, önmagunk megkülönböztetésének igénye pedig az öltözködés egyik mozgatórugója. Ebben alapvető jelentőségű minden olyan textília, kiegészítő és díszítés, amely magára vonzza a tekintetet, illetve valamilyen különleges értéket képvisel. Valljuk be, hogy ami csillog, az legalább az egyik követelménynek biztosan megfelel. A csillogó ruhadarabok régóta jelen vannak az ember öltözködésében, ám felhasználási céljuk az idők során folyamatosan változott: míg a 19. század előtt a fémszálas selymek, hímzések, csipkék és drágakövek társadalmi különbséget deklaráltak, addig a 20. századtól inkább az egyén feltűnése, a személyiség kiemelése lett a cél. A csillogó öltözékek ugyanakkor a társadalmi és életmódbeli változásokról is sok mindent elmondanak, ahogy azokról az alkalmakról, társasági eseményekről is, amelyeken más és más okból az emberek ilyen feltűnő öltözékekben jelentek meg.
A Ragyogj! című kiállítás rendezőelvét egyrészt az égitestek fényének jellege, másrészt a világosság-sötétség, a nappal és az éjszaka kettőssége adta. A Naphoz arany, a Holdhoz ezüstös-fehér, a csillagos égbolthoz fekete-arany/ezüst tárgyakat társított a kiállítás kurátora, Szatmári Judit Anna.
A „napos” oldalhoz tartoznak azok a csillogó ruhák és kiegészítők, amelyeknek az elsődleges funkciója a hatalmi és társadalmi reprezentáció, a dominancia és a gazdagság kifejezése volt, ebben a részben többek között festményen megnézhetjük, mit hordott Mária Terézia császárné, milyen volt a divat az arisztokrácia (pl. az Esterházyak) körében, de itt láthatjuk annak a miseruhának egy darabját is, amely Sisi menyasszonyi uszályából készült.
Ezután jön az éjszakai élet és fények világa, itt a bálok, a táncok és a csábítás kulisszái mögé tekinthetünk be. Érdekesség, hogy a csillogó ruhadivatban a villanyvilágítás elterjedése okozta az egyik legnagyobb áttörést, hisz a ragyogó fényesre világított báltermekben már jól érvényesültek a csillogó flitterek, gyöngyök, amelyek a századfordulón, a dekoratív szecessziós divat idején váltak az estélyi ruhák jellemző díszeivé.
Majd újabb váltás következett, ahogy a fölénk boruló sötét égbolton az elszórt csillagok, úgy jelentek meg a fekete kelmén az apró, ezüstösen-aranylóan fénylő pontok. Ez a kontraszt a ruhákon is jól mutatott, a divattervezők tudták, hogy a legsötétebb szín tudja legjobban kiemelni a csillogó díszítéseket. Fényes szálakkal átszőve vagy kombinálva, csillogó kiegészítőkkel társítva a fekete a legkedveltebb estélyi ruhává vált a 20. században, és ezt a pozícióját a mai napig megtartotta.
A Kiscelli Múzeumban látható kiállítás mindezeket a korszakokat figyelembe véve mutatja be az elmúlt négy évszázad csillogó ruhadarabjait, melyek között éppúgy megtalálunk 18. századi báli kistáskákat és estélyi tarsolyokat mint Medveczky Ilona vagy Péterfi Bori fellépőruháját, de sok kivételes kortárs darabot is, olyan magyar tervezőktől, mint Abodi, Artista, Camou, Je suis belle, Konsánszky Dóra, Tóth Bori, Szegedi Kata és az USE Unused.
Ragyogj!
Divat és csillogás
Kiscelli Múzeum, Budapest
2020. március 15-ig
GALÉRIA:
Fotó 1-2.: Kondella Misi
Fotó 3-5.: Artkalauz