Victor Vasarely: Mimas Sol II
1984 | szerigráfia, papír | 77,5 × 76,5 cm | Robert Zussau ajándéka, 2018 | Ltsz. V.528

A január közepétől újra látogatható óbudai Vasarely Múzeum egy frissen újragondolt és átrendezett életmű-kiállítással és egy új időszaki tárlattal nyitotta meg kapuit. A tárgyak más(od)ik élete. Új szerzemények című időszaki kiállítás a múzeum történetének mind ez idáig páratlan, de igen örvendetes eseményéhez kapcsolódik, a közelmúltban ugyanis, két nagyobb külföldi adományozás útján, első ízben gyarapodott jelentősen a múzeum gyűjteménye. Most e kincseket tekinthetik meg a látogatók.

Az alkotásokat – egymástól függetlenül, két egymást követő évben – a művész egykori munkatársa és közeli barátja, Robert Zussau, valamint egyik szakavatott gyűjtője, a szintén francia Bruno Fabre ajánlotta fel az 1987 óta az óbudai Zichy-kastélyban működő múzeumnak. Külön érdekesség, hogy a felajánlott művek között Victor Vasarely alkotásai mellett fia, Jean-Pierre Vasarely (művésznevén Yvaral) képeivel is találkozhat a közönség.

Victor Vasarely tervei alapján
Kroa (A multiplika prototípusa)
1970 | anodizált alumínium | 50 × 50 × 50 cm | Bruno Fabre ajándéka, 2019 | Ltsz. V.534

Robert Zussau (1930–2020) a párizsi Silium szitaműhely kivételes tehetségű alkalmazottjaként került kapcsolatba Victor Vasarelyvel, és az 1960-as évek elejétől majdnem harminc éven át volt a magyar származású művész műtermének asszisztense. Közreműködött Vasarely többfajta technikával és méretben sokszorosított sorozatainak elkészítésében. Többek között az ő felügyeletével történt a Nicolas Hélion kiadó számára 1979-ben a Microcosmos, majd 1981-ben a Helios-1 címmel megjelent szerigráfiaalbumok nyomtatása, de Zussau technikai tudására volt szükség a Vasarely háromdimenziós, úgynevezett Bidim objektjeiből készült multiplikák bravúros kvalitású kivitelezéséhez is. Szintén Zussau segítségével készítette Vasarely azokat a speciális Lascaux típusú akrillal festett háromdimenziós famultiplikáit, amelyeket – játékos szín-forma összeállításuknak köszönhetően – egy különleges, a magyar folklórral rokon díszítőművészeti koncepció alapján fogalmazott meg. Robert Zussau a művész fiával, Yvarallal is dolgozott. Munkakapcsolatuknak és barátságuknak tárgyi bizonyítéka a 2018-ban a Vasarely Múzeumnak ajándékozott 26 szerigráfia, amelyből 19 Yvaral munkája.

Victor Vasarely: Kezdi
1989 | akril, fa | 66 × 64 × 8 cm | Bruno Fabre ajándéka, 2019 | Ltsz. V.535

Bruno Fabre (szül. 1973) egy másik generáció képviselője. Azok közé tartozik, akik személyesen már nem ismerték Vasarelyt. Közel egy évtizeddel ezelőtt közgazdászként kezdett el műtárgyakat vásárolni, majd hivatását feladva a Vasarely-életmű tanulmányozásának szentelte idejét. Rövid idő alatt a művész alkotásaiból álló egyik legszámottevőbb magángyűjteményt hozta létre. „Ritkaságszámba mennek azok a gyűjtők, akik csillapíthatatlan megszállottsággal kutatják az általuk kiszemelt művészek életművét, s közben olyan gazdag tárgyi tudást halmoznak fel, amellyel a téma legszakavatottabb művészettörténészeit is túlszárnyalják. Bruno Fabre ennek az elit közösségnek a tagja, aki azzal a szándékkal kereste fel Victor Vasarely hagyatékának budapesti központját, hogy harminc értékes, a legkülönbözőbb technikával készült tárggyal gazdagítsa a gyűjteményét” – méltatta a gyűjtőt a múzeum.

Az új kiállítással párhuzamosan a Victor Vasarely művészetét bemutató állandó kiállítását is átrendezte a múzeum. A január közepétől újra megtekinthető életmű-kiállításon az op-art világhírű mesterének a közönség előtt kevéssé ismert szürrealista ihletésű, illetve az 1945 és 1960 közötti időszakában készült fekete-fehér/kinetikus művei a korábbinál nagyobb hangsúlyt kapnak.

Képek forrása: Vasarely Múzeum

A tárgyak más(od)ik élete
Új szerzemények
Vasarely Múzeum, Budapest
2022. május 31-ig