A január közepétől újra látogatható óbudai Vasarely Múzeum egy frissen újragondolt és átrendezett életmű-kiállítással és egy új időszaki tárlattal nyitotta meg kapuit. A tárgyak más(od)ik élete. Új szerzemények című időszaki kiállítás a múzeum történetének mind ez idáig páratlan, de igen örvendetes eseményéhez kapcsolódik, a közelmúltban ugyanis, két nagyobb külföldi adományozás útján, első ízben gyarapodott jelentősen a múzeum gyűjteménye. Most e kincseket tekinthetik meg a látogatók.
Az alkotásokat – egymástól függetlenül, két egymást követő évben – a művész egykori munkatársa és közeli barátja, Robert Zussau, valamint egyik szakavatott gyűjtője, a szintén francia Bruno Fabre ajánlotta fel az 1987 óta az óbudai Zichy-kastélyban működő múzeumnak. Külön érdekesség, hogy a felajánlott művek között Victor Vasarely alkotásai mellett fia, Jean-Pierre Vasarely (művésznevén Yvaral) képeivel is találkozhat a közönség.
Robert Zussau (1930–2020) a párizsi Silium szitaműhely kivételes tehetségű alkalmazottjaként került kapcsolatba Victor Vasarelyvel, és az 1960-as évek elejétől majdnem harminc éven át volt a magyar származású művész műtermének asszisztense. Közreműködött Vasarely többfajta technikával és méretben sokszorosított sorozatainak elkészítésében. Többek között az ő felügyeletével történt a Nicolas Hélion kiadó számára 1979-ben a Microcosmos, majd 1981-ben a Helios-1 címmel megjelent szerigráfiaalbumok nyomtatása, de Zussau technikai tudására volt szükség a Vasarely háromdimenziós, úgynevezett Bidim objektjeiből készült multiplikák bravúros kvalitású kivitelezéséhez is. Szintén Zussau segítségével készítette Vasarely azokat a speciális Lascaux típusú akrillal festett háromdimenziós famultiplikáit, amelyeket – játékos szín-forma összeállításuknak köszönhetően – egy különleges, a magyar folklórral rokon díszítőművészeti koncepció alapján fogalmazott meg. Robert Zussau a művész fiával, Yvarallal is dolgozott. Munkakapcsolatuknak és barátságuknak tárgyi bizonyítéka a 2018-ban a Vasarely Múzeumnak ajándékozott 26 szerigráfia, amelyből 19 Yvaral munkája.
Bruno Fabre (szül. 1973) egy másik generáció képviselője. Azok közé tartozik, akik személyesen már nem ismerték Vasarelyt. Közel egy évtizeddel ezelőtt közgazdászként kezdett el műtárgyakat vásárolni, majd hivatását feladva a Vasarely-életmű tanulmányozásának szentelte idejét. Rövid idő alatt a művész alkotásaiból álló egyik legszámottevőbb magángyűjteményt hozta létre. „Ritkaságszámba mennek azok a gyűjtők, akik csillapíthatatlan megszállottsággal kutatják az általuk kiszemelt művészek életművét, s közben olyan gazdag tárgyi tudást halmoznak fel, amellyel a téma legszakavatottabb művészettörténészeit is túlszárnyalják. Bruno Fabre ennek az elit közösségnek a tagja, aki azzal a szándékkal kereste fel Victor Vasarely hagyatékának budapesti központját, hogy harminc értékes, a legkülönbözőbb technikával készült tárggyal gazdagítsa a gyűjteményét” – méltatta a gyűjtőt a múzeum.
Az új kiállítással párhuzamosan a Victor Vasarely művészetét bemutató állandó kiállítását is átrendezte a múzeum. A január közepétől újra megtekinthető életmű-kiállításon az op-art világhírű mesterének a közönség előtt kevéssé ismert szürrealista ihletésű, illetve az 1945 és 1960 közötti időszakában készült fekete-fehér/kinetikus művei a korábbinál nagyobb hangsúlyt kapnak.
Képek forrása: Vasarely Múzeum
A tárgyak más(od)ik élete
Új szerzemények
Vasarely Múzeum, Budapest
2022. május 31-ig