Négy éve a Magyar Kultúra napján hunyt el Gross Arnold (1929–2015), a Nemzet Művésze díjjal kitüntetett, Kossuth- és Munkácsy-díjas grafikus és festőművész, a rézkarc műfajának megújítója, hazánk egyik legismertebb és legnépszerűbb képzőművésze. A tordai születésű művész idén novemberben ünnepelte volna 90. születésnapját. A jeles alkalomra a Gross Arnold Galéria – a Jászi Galériával közösen – egy életmű-kiállítással készült, melyre több éves előkészítés és kutatás után egy igényes, szép kivitelű nagymonográfiát is kiadtak. A saját kiadású kötetet december 6-án vehették először a kezükbe az érdeklődők, de az eddigi legnagyobb szabású Gross-kiállításhoz egy külön katalógus is készült.

„2019-ben a Gross Arnold Galéria és a Jászi Galéria nagyszabású tárlatán látható együtt Gross Arnold életműve. A széles körben kedvelt és ismert grafikusművész fél évszázados pályája során a rézkarcolás egyik legjobb hazai mesterévé vált. Csipkeszerű aprólékossággal megmunkált grafikáin tündéri mesevilág kel életre, tele emberarcú, mosolygó virágokkal, madarakkal, angyalokkal és tündérekkel. Kiállításunkon Gross legjellemzőbb témakörei szerint csoportosítva jelennek meg legismertebb kompozíciói. A tárlat középpontjában a Karácsony és a Játék áll. Gross maga is örök gyermek volt, aki nemcsak játékos rajzain, hanem a valóságban is imádott játszani. Tárlatunkon ezért a művek mellett megidézzük jellegzetes tárgyvilágát, a képein is megjelenő karácsonyfa körül zakatoló kisvasúttal. A játék mellett másik visszatérő témája az erdélyi otthont megidéző kert és műterem. Képein olykor maga a kert válik műteremmé, és a műterem pedig álomszerű csodavilággá.

Gross alkotói módszerére jellemző, hogy a valóságos látványt szürreális módon alakítja át, így láthatóak naturalista tájképei, amelyeket fokozatosan benépesít egyedi fantázialényeivel, hogy lassanként álomszerű tündérkertekké alakítsa azokat. Az elvágyódást megtestesítő kertek mellett grafikáinak visszatérő témája a város, egyik oldalon a kisvárosi csendes idill, másikon pedig a nagyvárosok lenyűgöző zsibongó tömege. Gross szívesen és sokat utazott, képein Budapest mellett megjelenik Róma, Firenze, Amszterdam és Brüsszel. Persze valamennyi Gross sajátos fantázialényeivel benépesítve. A tárlat különlegességét a technikailag különleges színnyomat-variációk és a ritkán látható olajfestmények és diorámák jelentik. Utóbbiak a Gross-féle fantáziavilág térbeli kiterjesztései: a festmények apró figurákkal, tárgyakkal történt kiegészítései, babaházakra emlékeztető miniatűr dobozterek. Gross kevés és ritkán látható olajfestményei közül is megjelenik néhány, így a Beszélgetések a barátságról nagyméretű olajfestménye és az egykor a Buda Penta Hotel részére készült két, nagyméretű installációja, melyek még nem voltak egy térben bemutatva.” – írja Révész Emese, a kiállítás kurátora.

A teljes életművet feldolgozó tárlat anyaga elsősorban tehát a Gross Arnold Galéria és a Jászi Galéria gyűjteményéből áll össze, ezt egészítik ki magángyűjtők, az ibis Mercure Castle Hill, a Magyar Képzőművészeti Egyetem és az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből származó alkotások, de az MTVA Archívum jóvoltából a kiállításon megtekinthetik Sós Mária Gross Arnoldról szóló, 1978-as Játék-Film című portréfilmjét is.

Gross Arnold 90
Széphárom Közösségi Tér, Budapest
2020. január 31-ig


Kiegészítő programok:
„Angyal a függöny mögött”
Kerekasztal-beszélgetés és tárlatvezetés – 2020. január 22. 17-19h
Résztvevők: Jászi Orsolya, Feledy Balázs, Gross András, Kratochwill Mimi
A kerekasztal-beszélgetés után speciális tárlatvezetés.

„A rézkarcolás rejtelmei”
Előadás, tárlatvezetés, technikai nap – 2020. január 29. 17 -19h
Előadás: Révész Emese: Rékassy, Kondor, Gross – Magyar rézkarcolók a hatvanas években
Szakmai beszélgetés, bemutató, résztvevők: Ábrahám Anna, Gross Arnold „szárnysegédje” az utolsó évtizedben, Kassnyik László nyomdamester