Gross Arnold, a Nemzet Művésze díjjal kitüntetett, Kossuth-díjas grafikus, festőművész és fia 2014-ben nyitotta meg a Bartók Béla út 46. szám alatt az Arnoldo galéria–kávézót. A hangulatos kis hely a Gross-féle világ emlékének ápolása mellett teret ad a manapság talán kevésbé népszerű grafikai művek bemutatásának is. Idei első kiállításukat Cseh Tamás grafikáiból rendezték, tavaszi tárlatuk főszereplője pedig maga az alapító.
Gross Arnoldot (1929-2015) leginkább az egyedileg nyomott, különleges technikával színezett aprólékos rézkarcairól ismeri a közönség, melyek készítésének folyamatát annak idején, az olykor nála vizitelő Barcsay Jenő is igen nagy érdeklődéssel figyelte. Színes rézkarcai születéséről így mesélt Pogány Gábor művészettörténész: „Eredeti szándéka szerint festő szeretett volna lenni. Korai grafikáin érezni a festői gondolkodásmódot. Az ötvenes években készített tájkép karcai „klasszikus” tájfestményi szabályok szerint szerkesztettek. A festői szépséget e tájkarcokban a rézlemez nagyon érzékeny, aprólékos, gazdag megdolgozással vitte bele. Hiányzott azonban a szín. Hiszen a hagyományos rézkarc egy, általában fekete, vagy barnás tónusú nyomdafestékkel készül. A kinyomtatott grafika kézi színezése – noha több száz éve elfogadott megoldás volt a könyvillusztrációnál – valahogy mégis „kifestőkönyv” ízű. Néhányszor használta ezt a módszert, rézkarccal és linóleummetszéssel készült tájképeken az ötvenes években, de azután igen sajátos, egyéni technikával oldotta föl az ellentmondást a festőiség és rajzosság között. Bár a szabadalom joga nem az övé (az Sir William Blake-et illeti), de ő terjesztette el a magyar grafikában.”
A galéria mostani kiállítása azonban nem ezekre az alkotásokra, hanem még az előzményekre, vagyis Gross Arnold korai, a még a színes technikájának kiforrása előtti, szintén rendkívül érdekes, fekete-fehér korszakára fókuszál, de persze azért bemutat néhányat a rézkarcok színezésének első, kísérleti darabjaiból is. A korai ritkaságok mellett a tárlat része a hagyaték egyik kedves szerzeménye: Gross egykori diáktársától, Töreky Ferenc grafikustól pár éve kapott Óbudai kertvége című főiskolai pasztell-akvarell rajza, melyet 1950-ben a Műcsarnok is kiállított.
Új kincsek, korai ritkaságok
Gross Arnold Galéria és Kávézó (Arnoldo), Budapest
2018. április 6.– május 12.