
Március 29-én elindult hazánk legnagyobb fotográfiai eseménye, az immár kilencedik éve visszatérő Budapest FotóFesztivál. A hat héten átívelő rendezvénysorozat ismét izgalmas nemzetközi sztárkiállítással, kortárs hazai körképpel, a fővárosi múzeumok és galériák, valamint a nemzetközi kultúrintézetek fotókiállításaival várja a látogatókat.
A Fesztivál – amelynek fővédnöke Budapest Főváros Önkormányzata – idén a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh (1944-2019) ikonikus alkotásaival indította programsorozatát. Peter Lindbergh az 1980-as évek óta a divatfotó egyik legtöbbet emlegetett képviselője, aki, a fotográfiában úttörőként, minimalista eszközökkel az időtlen karaktert kívánta megragadni. Portréi pózmentes természetessége, a reklám és a divat világában szokatlan látásmódja szembement a divatfényképészet aktuális trendjeivel, egyéni látásmódjával kétségkívül újraértelmezte a szépség fogalmát. A nemzetközi ismertséget azzal az American Vogue számára 1988-ban készített felvétellel szerezte meg, amelyen hat fotómodell egyszerű fehér ingben, önfeledt baráti közösségként jelenik meg a tengerparton. A „fehér inges” csoportkép az őszinte pillanat és az időtlen szépség ikonikus szimbóluma lett. A divatfotó történetének másik korszakos képe a British Vogue 1990. januári számának címlapfotója, amelyen Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Tatjana Patitz és Christy Turlington először szerepeltek együtt. Ez a kép a szupermodell korszak nyitányaként is értelmezhető, a modellek a filmcsillagokéhoz hasonló aurát teremtve maguk körül a divat és a divatfotográfia főszereplőivé váltak. A Műcsarnokban látható kiállítás több mint ötven képe között számos híres felvétel kapott helyet, köztük a fotográfus személyes kedvence, az Angel Story (1993) is, amelyet Wim Wenders 1987-es Berlin felett az ég című filmje ihletett, vagy Kate Moss 1994-es portréja az A Star is Born sorozatból. A ‘90-es évek manöken ikonjai mellett különleges színészportrék is láthatók: többek között Monica Bellucciról, Nicole Kidmanről és Adrian Brody-ról.
A Budapest FotóFesztivál indulása óta kitüntetett szerepet kapnak a magyar fotográfusok, évente egy-egy tematika kapcsán invitálva őket a közös gondolkodásra, diskurzusra. 2025-ben a fotográfia területét (is) érzékenyen érintő mesterséges intelligencia kérdésköre került a fókuszba. A Kiscelli Múzeumban május 2-től látható, A valós és mesterséges identitások című kiállítás az egyik legklasszikusabb műfaj, a portré területén belül vizsgálja a fotográfia és az AI lehetőségeit és kapcsolódási pontjait, bemutatva a hazai alkotók viszonyulását és alkotói praxisát a témát illetően.
A kiállítóművészek között köszönthetjük még többek közt Sylvia Plachy-t, Eleanor Macnair brit művészt, itthon kevésbé ismert független iráni alkotókat, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének fotográfusait, a MOME, illetve az opavai Sziléziai Egyetem hallgatóit, de a Streetphoto Magyarország tagjait is. Itt egészen biztosan mindenki meg fogja találni személyes kedvencét, ebben nagy segítséget nyújt a fesztivál hivatalos honlapja (www.budapestphotofestival.hu) és az ott található online katalógus is, amelyet érdemes böngészni, mielőtt útnak indulnak.
