Nemes egyszerűséggel csupa szépség, ami a debreceni MODEM 3. emeleti kiállítóterében Szipál Márton életmű-kiállításán látható. Arcok és testek, tekintetek és mozdulatok, mondhatni semmi különös, a fotográfus sajátosan egyedi szemüvegén át nézve mégis mintha valami olyat látnánk, amire a legjobbak közül is csak kevesen képesek.

Mert leképezni a valóságot puszta technika, de megmutatni a varázslatát, a mindenben ott rejlő szépséget, az zsigeri és az emberen túlmutató zsenialitás. Azt hiszem, Martin a zsenit most kikérné magának, de legalábbis nevetne rajta. Ő a fényképezést sokkal magától értetődőbbnek és kiszámíthatóbbnak látta. Kompozíciós szabályokról, matematikáról, fénytanról beszélt, ami praktice mindenki számára elérhető. Vallotta, hogy „a szépség a szigorú kompozícióban, az pedig a formák mögött rejlő geometriai alakzatokban rejlik”. Azért szerette magát jobban kopaszon, mint hajjal, mert a hajas feje nem volt eléggé szabályos, geometrikus. Azt is mondta, hogy „ha az ember jól bánik a formákkal, akkor a beállításokkal csodákat művelhet”, hozzátéve, hogy mindemellett „a jó portré 30 százalékban technika, 70 százalékban kommunikáció”.

És Szipálnak ez is jobban ment az átlagnál. Nemcsak beszélni tudott rengeteget, de ezt úgy tette, olyan közvetlenséggel és nyitottsággal, hogy akivel beszélgetett, fontosnak, különlegesnek érezhette magát. A kiállítás elején, egy afféle interaktív emlékfalon barátok, családtagok és kollégák üzennek videóban az idén 101 éve született Szipál Mártonnak. Az élmények, amiket felidéznek, sokfélék, a kapcsolódások is különböző mélységekről tanúskodnak, de egy mindenben közös: az amiatt érzett hála, hogy ismerhették ezt a különös embert.

A gyönyörűséges Kimberlyk, Brendák és Bethanyk, az aranymetszés szabályai szerint beállított aktok, modern madonnák, táncmozdulatok, színésznők és előadóművészek portréi mellett a vitrines tárlókban Szipál Márton egész élete elénk tárul képekben és különféle relikviákban.

Mivel fotós dinasztiába született, és édesapja mellett már gyerekként magába szívta a mesterség alapjait, lényegében a debreceni Piac utcában lévő családi műteremben megpecsételődött a sorsa. Akarata ellenére is megismerte a szakmát, tízévesen arcanatómiát és testarányokat, a mozifilmek világítási szisztémáját tanulta apjától. „Apám sokat beszélt a fényképészetről – mesélte –, senki nem tudott annyit akkor Magyarországon, mint ő. A századforduló után Münchenben nyílt egy művészeti akadémia, azt végezte el. A fotó a festészetből jött, ott is festészetet tanítottak, ezt próbálta nekem, mint egy jó apa, átadni.”

A negyvenes-ötvenes években szépen ívelt is felfelé saját jogon a pályája, de aztán mert sokkal nagyobbat álmodni. Mindig is a magasba, a felhők fölé vágyott – ezért tanult pilótának is –, úgyhogy repülőre szállt, és meg sem állt Los Angelesig. Ott azonnal a Sunset Boulevardon nyitott műtermet, remélve, hogy a hely presztízse a semmiből magasba repíti a Martin Studiót. Bevált a terv: pillanatok alatt egymás kezébe adták a kilincset a sztárok, akik egyenesen el voltak ragadtatva a róluk készült képektől. A kiállítás néhány Szipálnak írt köszönőlevelet is közöl: az író és festő Henry Miller azt írja, „mindenki odáig van a munkáidért”, Olivia Hussey, Zeffirelli Júliája szerint róla ennyire jó képek sosem készültek korábban, de a Hemingway-unoka, Margaux is szuperlatívuszokban köszöni meg, hogy mennyire szépnek látják őt a mester szemei.

A sztárportrék mellett többek között a Californian Girls nevű divatmagazin megbízásából készített divatfotók, szerelmei szuggesztív tekintetei, almák fényességében tükröződő arcok és egy, az utolsó teremben felállított mini műterem mesél a Szipáli fény-kép-ész hármasságáról. A tárlat végén a már Budapestre visszaköltözött, nyolcvanas éveiben járó mester mesél egy kisfilmben, fiatalokat lepipáló lendülettel és életigenléssel, tanításról, a létezés fénylő és árnyékosan is szép oldalairól. Ahogy mondja cinkosan hahotázva: „Nem azért nevetek, mert minden rendben van, hanem, mert így könnyebb továbbmenni”. 

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ, Debrecen
2025. október 5-ig