A kétszeresen Oscar-díjra jelölt rendező, Nathaniel Kahn (My Architect, 2003; Two Hands, 2006) látványos és izgalmas dokumentumfilmet forgatott a kortárs képzőművészet és a pénz rejtélyes kapcsolatáról. A 98 perces filmben megszólalnak öntörvényű műgyűjtők, tapasztalt árverésvezetők, köztük a Shoteby’s igazgatónője, Amy Cappellazzo, továbbá hírhedt műkereskedők, hétpróbás galeristák, valamint jól és kevésbé ismert kortárs képzőművészek is.
Basquiat és Gerhard Richter festményei több tíz millió dollárért kelnek el aukciókon, Jeff Koons a Rockefeller Centernél felállított gigantikus felfújható balerina szobra vagy Maurizio Cattelan a Guggenheim Múzeumban installált tömör aranyból kiöntött WC-kagylója csak úgy vonzza a látogatókat. Manapság a művészet látványossággá vált, nem szól másról, mint dollárkötegekről és címoldalakon való megjelenésekről. A modern társadalom kevésbé figyel oda a művészet esztétikai és szociális értékeire, mindinkább a nagy brandekre és a bizniszre. Sokan azt gondolják, hogy a kortárs művészet világa a legfelső osztályok játszótere – exkluzív befektetés, ami az átlagember számára elérhetetlen. Sorra nyílnak a minél elitebb művészeti vásárok szerte a világon, ahol a műgyűjtők az aukciók alkalmával kedvükre cserélgetik a becses műtárgyakat, majd raktárcsarnokokban halmozzák fel azokat.
Vajon épp egy művészeti válság kellős közepén tartunk? Lehet-e a művészet értékét dollárban és centben meghatározni? Hogyan lehet a művészet értékét megállapítani és ki dönti el, hogy mi alapján tegyük ezt? Vajon a művészeti piac bénítólag hat a múzeumokra és a látogatókra? És talán, ami a legfontosabb: a felfokozott ütemű fogyasztás hogyan hat a művészekre és alkotásaikra?
Ezekre a kérdésekre keresi a választ a Senki többet (The Price of Everything) című dokumentumfilm, miközben próbál eloszlatni néhány gyakori tévhitet a művészet világával kapcsolatban és mindezt dinamikus és szórakoztató módon teszi. A film páratlan betekintést nyújt a kortárs képzőművészet rejtett világába, ahol semmi nem az, aminek látszik. A művészekkel, műkereskedőkkel, műgyűjtőkkel és árverésvezetőkkel készített interjúk láttán érthetővé válik, hogy hogyan működik a művészeti piac és hogy milyen nehézségekkel kell egy művésznek szembenéznie manapság egy olyan világban, ahol a siker villámgyorsan jön, de ugyanolyan hamar el is illan, hiszen még a legnagyobb tiszteletben tartott művészek is küszködnek, hogy megfeleljenek a piac elvárásainak anélkül, hogy művészi szabadságuk ne sérüljön.
Senki többet
Sztáralkotók művei kalapács alatt (98 perc)
színes, feliratos amerikai dokumentumfilm
(Toldi mozi, Uránia Nemzeti Filmszínház, Budapest)