A bécsi múzeumokban Gustav Klimt megunhatatlan téma, tegyük hozzá, teljesen jogosan. Most az Alsó Belvedere az, amely Klimt nevével hívja látogatóit időszaki tárlatának megtekintésére, azonban ez a kiállítás mégsem róla szól, hanem arról, hogy mi volt utána.

Gustav Klimt 1918-ban bekövetkezett halála – mely évben az európai művészvilág elvesztette még Egon Schiele-t, Koloman Mosert és Otto Wagnert is – egy éra végét jelentette az éppen felbomlott Osztrák-Magyar Monarchia művészei számára. Persze nemcsak ez, hanem a rendkívül bizonytalan politikai helyzet és a világháború utáni sokk is hozzájárult ahhoz, hogy a művészek új utakat, sokszor egymás útjait kezdték el keresni Európa-szerte. A művészet fővárosa Bécsből igen hamar átkerült Berlinbe és Párizsba, s ennek amolyan következménye volt, hogy megszületett a kozmopolita, sőt internacionalista művész alakja, akinek fontosabb volt művészi identitása, mint nemzetisége. A megjelenő, és egyre színvonalasabb művészeti magazinoknak is fontos szerep jutott, a nemzetközi hálózatépítés egyik fő platformjai lettek, amelyek hasábjain a különböző országokban élő művészek nemcsak egymásról, hanem a kialakuló új trendekről is tudomást szerezhettek, sőt izgalmas eszmecserékre is lehetőségük volt.

A bécsi kiállítás 1918-tól (Klimt egyik utolsó munkájától) 1938-ig kalauzolja a látogatókat, bemutatva, hogy ebben a rendkívül vibráló, rövid idő alatt rengeteg változást megélt korban miként reagáltak a művészek ugyanazokra a problémákra (pl. az első világháborús veszteségekre), kik jelentek meg a portrékon, vagy miként ábrázolták a körülöttük lévő szűkebb és tágabb világot, de legfőképpen csodálatos és gazdag képet fest arról, hogy mi minden jött létre a modernizmus táptalaján a két világháború között.

A tárlaton szereplő osztrák, cseh, román, szlovák és szlovén művészek között magyarokat is találunk, így a bécsi közönség többek között Rippl-Rónai József, Kassák Lajos és Tihanyi Lajos műveivel is találkozhat.

Klimten túl – Új horizontok Közép-Európában
Belvedere, Bécs
2018. augusztus 16-ig