©Douglas Kirkland

Hogyan készített egy kezdő fotós portrékat a hatvanas évek világsztárjairól? Douglas Kirkland Coco Chanelről és Marilyn Monroe-ról készült fotósorozata a Mai Manó Házban várja a látogatókat.

A Mai Manó Házban a koronavírus miatti lezárás előtt nyílt volna meg a kiállítás, amely végül július 5-ig látogatható, ingyenesen. A fotókiállítás egy alkotó két sorozatát mutatja be két ikonikus nőről: Douglas Kirkland fotográfus 1961-ben egy este alatt Marilyn Monroe-ról készített fotósorozatának 55 képe tekinthető meg, valamint az 1962-ben Coco Chanel mellett töltött három hét alatt készült 60 kép.

A Coco Chanelről készült sorozat munka közben, Párizs utcáin, divatbemutatók előkészületein és egy versailles-i kirándulás közben örökíti meg a legendás divattervezőt. A fényképekből a hatvanas évek hangulata árad, a modellekről készült felvételek megidézik a korszak divatját, hajviseletét. A fotósorozatból érzékelhető a fiatalember és a divatikon közötti bizalom kialakulásának folyamata: Chanel eleinte távolságtartóan viselkedett a franciául nem beszélő fiatalemberrel, de a képek a kiállításon haladva egyre bensőségesebbek lesznek. Az első terem az elegáns, kimért idős hölgyet mutatja, majd az együtt töltött hetek végén készült fotók, a belső teremben látható képek a legsikerültebbek: közeli és bensőséges jellemábrázoló fotográfiák. A képek egy örökké energikus személyiség kisugárzását adják át, ahogy Kirkland portréi munka közben ragadják meg a tervező jelenlétét: Chanel siet, magyaráz, nevet, intézkedik, modelleken ruhát igazít – mindig kosztümben, nyakában gyöngysorral és szájában cigarettával.

Az Egy este Marilyn Monroe-val sorozatot a Look magazin megbízásából készítette 1961-ben az amerikai színésznőről és modellről. A képek Monroe ötletét követve az ágyban készültek, csupán egy fehér selyemlepedőt viselve. Az alkotói folyamatba enged betekintést érdekességként az a néhány werkfotó, ami a munka közben ábrázolja a színésznőt és a fényképészt.

©Douglas Kirkland

Különböző céllal készült sorozatok végeredménye, stílusa is eltérő: Monroe címlapfotónak szánt műtermi fényképsorozata egy éjszaka alatt készült, célja a díva szexepiljének megragadása, tehát egy gondosan megkomponált képsorozattal egy gondosan megkomponált publikus imázs közvetítése. A színes film használata is növeli a fényképek érzékiségét: a képek lágy, tompított színskálája a fehér selyemlepedőtől és a platinaszőke hajfürtök árnyalatáig terjed. Coco Chanel szériája több hét alatt készült, dokumentarista jelleggel spontán életképeket mutatva egy dolgozó nő életéből, a divatipar kulisszái mögé betekintést engedve. A fotók fekete-fehérben készültek, de a fotográfus különlegesebb kompozicionális megoldásokat is alkalmaz.

©Douglas Kirkland

Douglas Kirkland kiállításán két merőben eltérő sorsú nő került egymás mellé. Míg az Egy este Marilyn Monroe-val szinte nem is egy személyt, hanem „csupán” egy szexszimbólumot ábrázol, a Coco Chanel – Mítosz és Elegancia képei egy valós, élettel teli, mukájában kiteljesedett nőt mutatnak be. A tárlat így egy alkotó sokoldalúságába és munkamódszereibe is betekintést nyújt, miközben a két híresség jelenlétének megőrzött pillanatai a 20. század női sorsaival kapcsolatos gondolatokat is felvetnek.

Douglas Kirkland: Coco Chanel – Mítosz és elegancia
Douglas Kirkland: Egy este Marilyn Monroe-val
Mai Manó Ház, Budapest

2020. július 5ig