Mit jelentett régen, és mit jelent ma a kelet-európai életérzés? S vajon mit jelent ez a divat világában? Nekünk, akik itt születtünk, nem kell magyarázni, ha ránézünk egy tíz-húsz-harminc évvel ezelőtt, itthon készült divatfotóra, hogy mi is látható az adott képen. De mit gondol ugyanarról a képről egy nyugat-európai ember vagy egy Vogue-főszerkesztő? A Capa Központban Kelet-európai szépség címmel látható kiállítás kiváló magyar és neves régióbeli fotográfusok divatfotói és művészeti projektjei segítségével mutatja be, hogy ma miben is áll a kelet-európai esztétika.
2016 karácsonyán Kim Kardashian egy sarló-kalapácsos pulcsiban jelent meg, ami azonnal hatalmas sajtóvisszhangot kapott, és a Vogue-tól a Guardianon át a különböző divatblogokig egy új korszak születéséről kezdtek beszélni. Az új divathullámot vizionáló cikkekben megjelentek a „kelet-európai esztétika”, „keleti blokk” „új kelet”, „posztszovjet” kifejezések, azóta pedig a kelet-európai esztétikához kapcsolódó divatkritikák száma egyre csak nő. Ez a kiemelt globális figyelem egyfelől nagyszerű, új lehetőség volt (és azóta is az) a magyar divatvilág résztvevői számára is, kérdés azonban, hogy a nemzetközi sajtóban megjelent összehasonlítások és a többnyire inkább homályos vélemények írói valójában mennyire érthették meg vagy értették félre, hogy mit is jelent a kelet-európai esztétika.
A tárlat sok elgondolkodtató kérdést felvet. Például, hogy az egykori keleti blokk hozzá tud-e adni valamilyen esszenciálisan kelet-európai minőséget, egy valós identitást a divat sokszor üres és kiszámítható, kreált vágyképeihez. Vagy ugyanez a másik oldalról: A globalizáció és a kapitalizmus gőzhengere által egyformán a nyugati értékrendeknek megfelelően legyalult divatvilág tud-e meríteni a lemaradásban lévő, de autentikus élettel teli kelet-európai régióból? A Capa Központ kiállítása tizenhét nagyon erős fotográfiai projekt segítségével igyekszik magyarázatot adni minderre, illetve bemutatja azt is, hogy miben áll a kelet-európai esztétika, mik a főbb jellemzői, és milyen jelentéseket kaphat mindez a nemzetközi művészeti, fotográfiai és divatszíntéren.
A kiállítótér egyfajta háromdimenziós antológiaként működik. Egyik felében olyan kettős gyakorlattal rendelkező magyar fotográfusok mutatják be a szakmájukról és a kelet-európai esztétikáról alkotott elképzeléseiket saját munkáikon keresztül, akik amellett, hogy a divatiparban is dolgoznak, önálló, autonóm művészeti gyakorlattal is rendelkeznek. A galéria másik felében pedig különböző szakemberek fejtik ki a véleményüket a témáról egy-egy általuk kiválasztott régióbeli divatfotós anyag, fotóriport, fotókönyv, kiadvány vagy egy eredeti személyiség, divatikon bemutatásán keresztül.
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, Budapest
2024. október 6-ig