
Augusztusban volt 25 éve, hogy megérkezett Debrecenbe Munkácsy Mihály Krisztus Pilátus előtt című festménye, mely a restaurálását követően a Golgota és az Ecce Homo mellé került a Munkácsy terembe. Az 1995. augusztus 25-ei bemutató igazi „világpremier” volt, hisz a Krisztus-képeket a világon először Debrecenben láthatta a nagyközönség együtt, egymás mellett kiállítva. A művek közös bemutatásának további különlegessége, hogy még maga Munkácsy sem látta soha együtt a három, bibliai témát feldolgozó festményét.
Munkácsy Krisztus-képeinek útja – több más művéhez hasonlóan – igen kalandos volt. A három óriásfestmény közül először (1930-ban) az Ecce Homo került a Déri Múzeumba, s a mű sok évtizedes közönségsikere indította el Sz. Kürti Katalin művészettörténészt, hogy a trilógia másik két festményét is felkutassa.
A Golgotával volt könnyebb dolga, hisz tulajdonosa ismert volt. A képet 1887-ben a festő műkereskedőjétől John Wanamaker, majd annak örököseitől 1988-ban Julian Beck vásárolta meg. Hazánk Oktatás- és Művelődésügyi Minisztériumának segítségével a mű 1991-ben érkezett Budapestre, majd 1993. augusztus 20-án már az Ecce Homo-val együtt állították ki Debrecenben. A művet Julian Becktől 2004-ben vásárolta meg Pákh Imre műgyűjtő, tőle pedig a magyar kormány 2018 decemberében. Az óriásfestmény kezelési jogát 2019. január 22-én, a Magyar Kultúra Napján adták át ünnepélyesen a Déri Múzeumnak. Az alkotás jelenleg a múzeum képzőművészeti gyűjteményének legértékesebb darabja.
De mi volt a helyzet a Krisztus Pilátus előtt című festménnyel? Egy kutató életében különösen nagy pillanat, amikor kitartó munkájának eredményeként előkerül egy korábban ismeretlen helyen rejtőző alkotás. Ez történt a Krisztus-képek első darabja esetében is, hiszen a Krisztus Pilátus előtt-re véletlenül talált rá a debreceni kapcsolatokkal rendelkező Forbáth Péter orvosprofesszor. A Torontóban élő szívsebész a város operaházi próbatermében bukkant Munkácsy legsikeresebb művére. A hatalmas felfedezés után Sz. Kürti Katalin művészettörténész és a Déri Múzeumot ekkor vezető Gazda László közreműködésével 1995 februárjában érkezett Debrecenbe az akkor még Joseph Tanenbaum műgyűjtő tulajdonában lévő festmény. Bár a Golgotához képest jó állapotban volt, a 104 éves alkotás tisztításra szorult, a múzeum akkori igazgatója, Selmeczi László ezért Szentkirályi Miklós restaurátor és munkatársai segítségét kérte. A felújított festményt, valamint a másik két remekművet a nagyközönség végül – igazi világszenzációként! – 1995. augusztus 25-én láthatta együtt először.
Az óriási érdeklődés mellett bemutatott művek azonban csak 2001-ig voltak együtt kiállítva, ekkor a kanadai tulajdonos, Joseph Tanenbaum hazájának ajándékozta a Krisztus Pilátus előtt-et. A megajándékozott város Hamilton volt, amelynek Városi Galériája 2002 és 2015 között többször kölcsönadta a művet a Déri Múzeumnak, bérleti díj ellenében. Végül a Magyar Nemzeti Bank Értéktárprogram keretében rendeződött a festmény tulajdonjoga, és ötévente meghosszabbítható tartós letétként látható jelenleg is a Munkácsy teremben.
A napjainkra Debrecen emblematikus műveivé vált festmények népszerűsége töretlen, a siker okát Bakó Zsuzsanna művészettörténész a következőképpen fogalmazta meg: „A művek már-már vallásos sugárzásának titka, hogy Munkácsy tapintható közelségbe hozta a Megváltót, s a szemlélő közönséget bevonta a krisztusi szenvedéstörténetbe. Egy olyan modern Krisztus-képet teremtett, amely a modern, egyre kifinomultabb ingereket kereső ember igényeire volt szabva. Egyszerre nyújtott tehát vallásos élményt és szellemi élvezetet. Korunkban, amikor a vizuális művészet technikai lehetőségei erőteljesen kitágultak, még mindig lenyűgöző hatást gyakorolnak a képek a befogadóra.”
Munkácsy Krisztus-trilógiája egész évben keddtől vasárnapig, 10:00 és 18:00 között várja a látogatókat a Déri Múzeumban.
Déri Múzeum
Debrecen
Déri tér 1.