MANK Galéria – Szentendrei Régi Művésztelep és Galéria
Van egy gyűjtő, akinek szenvedélyét annyira megszerette Barcsay Jenő, hogy több festményét is neki adta, pedig a festőóriás nem szívesen vált meg műveitől. Most ez a gyűjtő, Vass László, Szentendrére hozta el festményei és szobrai egy részét: A geometria szépsége című, magyar és nemzetközi műtárgyakat összeválogató tárlat május 25-én, a szentendrei MANK Galériában nyílt meg.
Vass László cipészmester, a világhírű Vass Shoes megalkotója ma méltán nevezhető az egyik legjelentősebb hazai műgyűjtőnek, magyar és nemzetközi műveket tartalmazó képzőművészeti gyűjteményének köszönhetően. Gyűjtőszenvedélyének annak idején Barcsay Miklóssal való találkozása, sőt barátsága adott nagy lökést, aki azon túl, hogy sok képét odaadta a fiatal és már akkor is rendkívül lelkes Vassnak, segítsége és útmutatása révén több neves szentendrei művész alkotása is bekerült a gyarapodó gyűjteménybe.
Ez a gyűjtemény – mely azóta természetesen évről évre bővül – ma a veszprémi Művészetek Házában látható, s hogy tényleg nem mi, magyarok vagyunk elfogultak, ha az itt felhalmozott kincsek dicséretéről van szó, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a kiállítóhely legutóbb felkerült a legnevesebb kiállításokat felsorakoztató világranglista legjobb száz múzeuma közé. A BMW Art Guide listáján ezzel ők az egyedüli magyarok.
A gyűjtemény mostani szentendrei bemutatója a geometria szépségének ünnepe, ahol a geometrikus absztrakt és konkrét művészet teoretikus atyjai mellett bemutatkoznak – az ő elveikből induló – napjaink ünnepelt művészei is, de tárlat nem felejti el bemutatni a műfaj magyar vonatkozásait sem.
Itt vannak többek közt a „svájci konkrétok”, vagyis Max Bill, Richard Paul Lohse, Verena Loewensberg és Camille Graeser, akik nem kevesebbet tették, mint lefektették a konkrét művészet elméleti alapjait. A konkrét művészek a valóságábrázolás teljes elutasítása által tisztán szerkesztett formákból és színekből építkezve új világot hoznak létre, így a művek egyes elemei, és maga a kép sem rendelkezik önmagán túlmutató jelentéssel. A konkrét művészetből kinövő op art és kinetikus művészek nemzetközi sztárjai is képviselik magukat a tárlaton. Bridget Riley a vizuális-optikai játékok egyik mestere határozott kontúrokkal elválasztott formák által vizsgálja a színek és kontrasztok hatásait, míg Richard Anuszkiewicz és Carloz Cruz-Diez vibráló színmezőikkel próbálnak mindenkit összezavarni. Peter Halley napjaink urbánus és digitális környezetéből kiindulva „geometrizálja” működő társadalmunkat alkotásaiban, míg Beat Zoderer vagy Günther Uecker a 2 és a 3 dimenzió közötti határátlépésekkel kísérleteznek. A kinetikus művészetet többek között Getulio Alviani alumínium munkája és Haraszty István mozgó szobrai képviselik. Itt van Sean Scully is, akinek munkáit olyan világmúzeumok őrzik, mint a New York-i Metropolitan Múzeum, a Guggenheim Múzeum, a MoMA, az Ausztrál Nemzeti Galéria vagy a londoni Tate Modern. Alkotásai – a kompozíció konstruktív felosztása ellenére – az oldottabb kontúrok és egy-egy szín mélységeinek kiaknázása révén spirituális magasságokba emelik művészetét. S ha már színek, akkor Barcsay Jenő sem hiányozhat, az ő nyomatain a visszafogott színek mesteri harmóniájának hatásaiban merülhetnek el a kiállítás látogatói.
A geometria szépsége – Válogatás Vass László magyar és nemzetközi gyűjteményéből
MANK Galéria, Szentendre
2018. július 1-jéig