Mindenki Banksyként ismeri a világ legnépszerűbb street art művészét, mégis csak kevesen tudják, hogy kit is rejt ez a név valójában. Banksy már több mint két évtizede ragaszkodik az anonimitásához, ez pedig rendkívüli módon felcsigázza a közönség érdeklődését. Amit biztosan tudni vélnek róla az az, hogy egy bristoli gyökerekkel rendelkező, 45 és 50 év közötti angol férfit tisztelhetünk a művész személyében, bár vannak olyanok is, akik szerint egy csoport rejlik a név mögött. A Király utcai Komplex nagyszabású tárlatán sem derül ki a személyazonossága, de a kiállított több mint száz alkotás mindenképp segít közelebb kerülni hozzá.

Bristol Barton Hill nevű részén élt egy John Nation nevű férfi, nem messze a Barton Hill Ifjúsági Klubtól. Ez a szociális és kulturális központ amolyan menedékhelyként szolgált a helyi fiatal csavargók számára. Nation egy alkalommal Amszterdamba látogatott, ahol ámulatba ejtette, hogy milyen egyedi, színpompás graffitik díszítik az ottani városfalakat. Amit csak tudott, lefényképezett, és hazaérve rögtön megmutatta azokat a klub tagjainak. E képek hatására alakult meg nem sokkal később a bristoli utcai művészek első csoportja, ahonnan Banksy is elindult. A klub tagjai kizárólag férfiak voltak, ami nem csoda, hiszen ahogy a Banksy műveit feldolgozó, a kiállításra készült katalógusban is olvasni: „Az alkotás terepe az éjszaka volt, ami egyáltalán nem veszélytelen fizikai értelemben (voltak művészek, akik az alkotás során különféle balesetekben az életüket vesztették), és persze jogi szempontból sem.”

Természetesen a Komplex kiállításán nem az eredeti művek szerepelnek, hiszen a világ házfalaira, köztereire készített alkotásokat, amelyek kilencven-kilencvenöt százaléka ráadásul ma már nem is látható, nem lehet kiállítani. Érdekesség, hogy művei között van olyan, amely csupán néhány órát ért meg, míg másokat a mai napig igazi kincsként védenek az ott lakók. A Barcelona, Párizs, Milánó, Prága, Brüsszel, Lisszabon és Dubaj után hazánkba érkezett tárlatra nemzetközi – szintén az anonimitást választó – művészek alkották újra Banksy műveit, akik minden alkalommal, ha új helyszínre költözik a kiállítás, ugyanazzal a sablontechnikával, ugyanazokkal a részletekkel és színekkel reprodukálják az eredeti képeket.

A street art királyának is nevezett művész munkássága jóval túlmutat a falra fújt graffiti alkotásokon. A gondosan megalkotott technika, a mögöttes, érthető, sokszor mellbevágó üzenetek, valamint a logikai és kommunikációs csavarok teszik egyedivé Banksy portfólióját. Olyan témák jelennek meg a műveiben (a szegénységtől a fogyasztói társadalom és a háborúk éles kritikáján át az elitista művészet megvetéséig), amelyekről mindannyian tudunk, amelyeket akár napi szinten látunk, érzünk a bőrünkön, mégis rengetegszer a homokba dugjunk a fejünk.

Banksy 2002-ben hagyott fel a festékszórós technikával, és áttért kedvenc stílusára, a stencilre. „Gyerekként kezdtem el graffitit festeni a klasszikus New York-i stílusban, amit akkor használsz, ha túl sok hip-hopot hallgatsz, és nagyon jó voltam benne. Amint kivágtam az első sablonomat, megéreztem az erőt. A kegyetlensége és hatékonysága tökéletes.” – mesélte egy interjúban barátjának, Tristan Manco írónak. Banksyt sokszor vádolják cinizmussal, ironikus, fekete humorral átszőtt alkotásai azonban mély együttérzésről tanúskodnak. Ez az együttérzés a tetteiben is megmutatkozik. Ilyen volt például, amikor egyik képe eladásából származó bevételéből egy hajót vett, amit átfestett, és afrikai menekülteket mentett vele a Földközi-tengeren.

A Komplex kiállításán Banksy világhírű és kevésbé ismert graffitijei mellett fényképek, videóinstallációk és különféle anyagokra készült lenyomatok is szerepelnek, amelyeket kifejezetten erre a kiállításra reprodukáltak és gyűjtöttek össze a kurátorok. Legyen szó azonban bármilyen alkotásról, kétségtelen, hogy Banksy művészi pályája nézőit is személyes számvetésre, nagyobb odafigyelésre hívja a világ dolgai iránt.

A kiállítással kapcsolatban fontos még megjegyezni, hogy Banksy semmilyen módon nem hagyta jóvá, de valószínű nem bánja, hiszen ahogy egyik graffitijében már korábban megfogalmazta: „Copyright is for losers”.

Komplex, Budapest
2024. szeptember 22-ig