A szeretet emléke. Sam Havadtoy Szentendrén

Sam Havadtoy-jel (vagy Havadtőy Sámuellel), ha épp nem Milánóban vagy New Yorkban tölti idejét, akkor Budapesten és Szentendrén is egyre sűrűbben összefuthatunk, hisz 2000 óta mind gyakrabban tartózkodik itthon. Az eredetileg Angliában született magyar származású művész, bár a kezdetekben girbegurba, később mégis rendkívül szerencsés, amolyan amerikai álomnak is beillő utat járt be ahhoz, hogy ma egy világszerte elismert kortárs képzőművészként köszönthessük.

Négyéves volt, amikor 1956 nyarán hazaköltözött Angliából családjával, majd 19 évesen ismét Angliába vitték álmai, ahonnan egy év múlva New Yorkba távozott. Itt kezdte el, majd építette fel életét rendkívül sikeres lakberendezőként és belsőépítészként, majd jött egy székvásárlás és vele később Yoko Ono, s minden megváltozott. Húsz éves együttélésük alatt mellette tárult ki számára az a világ, melyben ma már otthonosan mozog, és maga Havadtoy sem felejti el sosem elmondani, hogy elsősorban Yokónak köszönheti, hogy egyáltalán művész válhatott belőle.

 

Hogy milyen művész is lett Sam Havadtoy-ből, azt ezen a nyáron három hazai kiállítóhely (Kálmán Makláry Fine Arts galériája, a Ferenczy Múzeumi Centrum és a Ludwig Múzeum) is bemutatja, ám persze mindegyik más-más oldalról közelített hozzá. Míg a legnagyobb tárlatot, mely elsősorban a New York-i éveire fókuszál, a Ludwig Múzeumban láthatjuk, addig a két kisebb kiállítóhely közül a szentendrei stílusosan mi mást, mint a városban készült alkotásait mutatja be az érdeklődőknek. Friss alkotások ezek, de aki megnézi a Ludwigban látható kiállítást is, láthatja, hogy ezek a munkák is éppoly jól illeszkednek az eddigi életműbe, mint régebbi művei. Közös bennük a Havadtoy immár védjegyévé vált csipkeborítás, mely nemcsak szebbé, különlegesebbé (s ezáltal művészivé) teszi, és ráadásul plusz jelentéssel ruházza fel a befedett tárgyakat, sőt Havadtoy a csipkék alá írt üzeneteit és személyes vallomásait, de magának a csipkének is új értelmet ad, moderné, 21. századivá teszi azt. 

 

A kiállításon láthatunk kis Fiat 500-ast (a nagy a Ludwigban van kiállítva), kedves, nosztalgikus Walt Disney-figurákat és két Modiglianit is festett csipkeborításban, ám a vidám olasz és amerikai témák és figurák mellett feltűnik egy különös csipkekesztyű is, mely száz százalékig magyar, így története is merőben eltér a pár méterre tőle nevető Tapsi Hapsiétól. Egy 1945-ben a Dunába lőtt asszonyé volt, akit a háború akadályozott meg abban, hogy világhírű operaénekesnő lehessen. A kesztyű az övé volt, s ezt ajándékozta a nő unokája Havadtoy-nek, hogy általa végre nagymamája is otthagyhassa kéznyomát a magyar művészet palettáján. E szépen bekeretezett kesztyűt nézve értjük meg leginkább a kiállítás címét is: A szeretet emléke, mely egyébként egy sorozat (egy emlékeken alapuló sorozat) neve is Havadtoy művészetében. Havadtoy-nek maga a csipke is az emlékezés egy eszköze: azoknak a régi asszonyoknak az emlékét őrzi, akiknek a kezei között egykor megszületett. De a szeretet emléke a művész részéről éppúgy Szentendrének is szól, mely város gyerekkora óta – mióta először kenuzott erre – igen becses helyen van a szívében, ma magyarországi műterme is itt található.

 

A tárlat különlegessége továbbá a két Modigliani-portré is, melyek egy nagyon érdekes történetet rejtenek: az óriási csalássorozatáról elhíresült magyar származású Hory Elemér rengeteg Modiglianit és Picassót hamisított, majd adott el eredetiként. Az ő két munkáját használta fel Havadtoy saját képének elkészítéséhez, aki a csipkeborítás mellett ezúttal be is pöttyözte a két alkotást, s tette ezt azért, hogy az elkészült, immár Havadtoy-képpel elgondolkoztasson minket arról, hogy az eredetiség és a hamisság hogyan is valósulhat meg egy alkotásban, s a mindenkori művészetben általában.

 

Sam Havadtoy Ludwig Múzeumban látható kiállítása kapcsán készült kurátori interjúnkat az alábbi linken olvashatják el: http://artkalauz.hu/cikk?key=AABOPMYV&c=huszarlepesben

 


Sam Havadtoy: Memory of Love / A szeretet emléke

Ferenczy Múzeumi Centrum – Ferenczy Múzeum, Szentendre

2018. szeptember 30-ig

Kapcsolat

Lépj kapcsolatba velünk!


Artkalauz Kiállítási Magazin
Kiadó: Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért
4025 Debrecen, Nyugati u. 26. 1/1.
Főszerkesztő: Lantos Anikó

Tördelőszerkesztő: Kóté Zsolt
Megjelenik évente három alkalommal
A kiadvány és a weboldal a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.
Elérhetőség: info@artkalauz.hu