Magyar kockák. Szubverzív ornamentikák a szocializmusban

Múlt héten újabb kiállítást köszöntött a Római Magyar Akadémia: galériájában május 18-án nyílt meg Katharina Roters és Szolnoki József képzőművész házaspár közös kiállítása, mely egy igen egyedi témát, a Kádár-kor ikonikus falusi kockaházainak ornamentikáját igyekszik az olasz közönséggel is megismertetni.

Hungarian Cubes. Subversive Ornaments in Socialism (Magyar kockák. Szubverzív ornamentikák a szocializmusban) a címe annak a – hazánkban már többször bemutatott, ám Rómában első alkalommal látható – kiállításnak, mely Katharina Roters (1969, Köln) világsikert aratott fotósorozatát és az arra épülő, több mint tíz éve zajló, férjével, a filmrendező/képzőművész Szolnoki Józseffel (1971, Devecser) végzett közös kutatását kívánja bemutatni.

 

A magánerős családi ház építése a mezőgazdaság szocialista átalakításán keresztül vált kulcsmomentummá a parasztság számára a Kádár-korszak idején. Ezt az időszakot a kisajátító államosítás, az erőltetett iparosítás és szövetkezetesítés határozta meg. A Párt képtelen volt eleget tenni a 15 éves lakásépítési tervben vállaltaknak, a saját lakhatásának megoldását a vidéki lakosságra bízta. Az 1956-os forradalom leverése után megkötött, úgynevezett. „életszínvonal” alkunak megfelelően engedélyezte az ideológiailag paradox privát mezőgazdaságot is. A kollektív termelés útjára lépett paraszt-proletár így a jellegét tekintve kapitalista, azaz „fekete” tőkéből építette fel az új otthonát, a sátortetős kockaházat. A hatvanas, hetvenes években körülbelül félmillió ilyen „vidéki panel” épült. A viszonylag rövid idő alatt, meglehetősen magas számban létrejött, hasonló méretű és formájú homlokzat egy gigantikus „vetítővászonná” állt össze. A „legvidámabb barakk” homlokzatát díszítő formanyelv egyszerre volt népi és modern. Egyszerre társadalmasított és individualizált. Sőt, a korszellemnek megfelelően, egyfajta szociális kényszerként felülírta a korábbi építésű épületállomány jelentős részét is. A korszak legreprezentatívabb kulturális technikájaként azonban egészen addig sodródott láthatatlanul, a létező és a felfogott között, amíg rá nem vetült az „idegen” tekintete. A német fotográfus az utolsó pillanatban érkezett a bennszülöttek közé, hogy aztán fényképeivel egy csapásra a feje tetejére állítsa az értelmiség által a szocialista népi kultúráról kialakított hivatalos képet. Ennek az élménynek lehetnek most részesei az olasz kultúrbúvárok is.

 


Hungarian Cubes. Subversive Ornaments in Socialism

(Magyar kockák. Szubverzív ornamentikák a szocializmusban)

Római Magyar Akadémia, Róma

2018. május 18.–június 17.

Galéria

Kapcsolat

Lépj kapcsolatba velünk!


Artkalauz Kiállítási Magazin
Kiadó: Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért
4025 Debrecen, Nyugati u. 26. 1/1.
Főszerkesztő: Lantos Anikó

Tördelőszerkesztő: Kóté Zsolt
Megjelenik évente három alkalommal
A kiadvány és a weboldal a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.
Elérhetőség: info@artkalauz.hu