A Gross-hagyaték új kincsei, ritka szerzeményei

Gross Arnold, a Nemzet Művésze díjjal kitüntetett, Kossuth-díjas grafikus, festőművész és fia 2014-ben nyitották meg a Bartók Béla út 46. szám alatt az Arnoldo galéria–kávézót. A hangulatos kis hely a Gross-féle világ emlékének ápolása mellett teret ad a manapság talán kevésbé népszerű grafikai művek bemutatásának is. Idei első kiállításukat Cseh Tamás grafikáiból rendezték, most pedig máris itt van az újabb tavaszköszöntő tárlat, melynek főszereplője maga az alapító.

Gross Arnoldot (1929-2015) leginkább az egyedileg nyomott, különleges technikával színezett aprólékos rézkarcairól ismeri a közönség, melyek készítésének folyamatát annak idején, az olykor nála vizitelő Barcsay Jenő is igen nagy érdeklődéssel figyelte. Színes rézkarcai születéséről így mesélt Pogány Gábor művészettörténész: Eredeti szándéka szerint festő szeretett volna lenni. Korai grafikáin érezni a festői gondolkodásmódot. Az ötvenes években készített tájkép karcai „klasszikus” tájfestményi szabályok szerint szerkesztettek. A festői szépséget e táj-karcokban a rézlemez nagyon érzékeny, aprólékos, gazdag megdolgozással vitte bele. Hiányzott azonban a szín. Hiszen a hagyományos rézkarc egy, általában fekete, vagy barnás tónusú nyomdafestékkel készül. A kinyomtatott grafika kézi színezése – noha több száz éve elfogadott megoldás volt a könyvillusztrációnál – valahogy mégis „kifestőkönyv” ízű. Néhányszor használta ezt a módszert, rézkarccal és linóleummetszéssel készült tájképeken az ötvenes években, de azután igen sajátos, egyéni technikával oldotta föl az ellentmondást a festőiség és rajzosság között. Bár a szabadalom joga nem az övé (az Sir William Blake-et illeti), de ő terjesztette el a magyar grafikában.

A galéria mostani kiállítása azonban nem ezekre az alkotásokra, hanem még az előzményekre, vagyis Gross Arnold korai, a még a színes technikájának kiforrása előtti, szintén rendkívül érdekes, fekete-fehér korszakára fókuszál, de persze azért bemutat néhányat a rézkarcok színezésének első, kísérleti darabjaiból is. A korai ritkaságok mellett a tárlat része a hagyaték egyik kedves szerzeménye: Gross egykori diáktársától, Töreky Ferenc grafikustól pár éve kapott Óbudai kertvége című főiskolai pasztell-akvarell rajza, melyet 1950-ben a Műcsarnok is kiállított.


Új kincsek, korai ritkaságok

Gross Arnold Galéria és Kávézó (Arnoldo), Budapest

2018. április 6.– május 12.


KÉPEK:

1./Főkép: Gross Arnold: Lovasok, rézkarc, 1957

2. Gross Arnold: Kis linó, 1950

3. Gross Arnold: Bodrog-part, rézkarc, 1955

 

Galéria

Kapcsolat

Lépj kapcsolatba velünk!


Artkalauz Kiállítási Magazin
Kiadó: Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért
4025 Debrecen, Nyugati u. 26. 1/1.
Főszerkesztő: Lantos Anikó

Tördelőszerkesztő: Kóté Zsolt
Megjelenik évente három alkalommal
A kiadvány és a weboldal a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.
Elérhetőség: info@artkalauz.hu