Elveszett örökség

Kevesen tudják, hogy a múlt században élt köztünk egy olyan magyar báró, akinek csodálatos ízléssel berendezett fővárosi villájának és hatvani kastélyának falain felbecsülhetetlen értékű festmények, amolyan mai aukciós sztárképek lógtak. Báró Hatvany Ferencről van szó, akinek gyűjteménye sajnos a második világháború egyik nagy műkincsvesztesége lett. Életét, munkásságát és gyűjteménye drámai történetét most a Kieselbach Galéria húzza elő a múlt sűrűjéből.

Renoir, Manet, Cézanne, Coubert, Picasso, Degas, Constable, El Greco, Munkácsy… Ha valaki a második világháború előtt ellátogatott Hatvany Ferenc budapesti vagy hatvani otthonába – ahogy tette azt például Thomas Mann is – akkor ilyen képekben gyönyörködhetett a fényűző gazdagságban élő bárónál. Hatvany rendkívül átgondoltan és kiváló ízléssel gyűjtötte kora jelentős műalkotásait, melynek értékét a családtagok későbbi elbeszélései, még Hatvany éltében készített (bár nem teljes) leltár, valamint fényképek és egyéb dokumentumok alapján 1962-ben több művészettörténész is körülbelül 400 millió márkára becsülte. Jött azonban a háború, s az addig egymás mellett békésen függő remekművek sorsa, ahogy a Hatvany családé is, drámai fordulatot vett. Bár a báró a kincseinek egy részét már a bombázások megkezdése után egy héttel biztonságba helyezte különböző bankok trezorjaiban, sajnos mégsem tudta megmenteni gyűjteményét a széthullástól. Egy részét német katonák pakolták fel teherautókra, jó néhányuk tűz martaléka lett, később pedig a Vörös Hadsereg is zsákmányolt belőlük.

A Kieselbach Galéria kiállításán Hatvany Ferenc saját festményei mellett (hisz ő maga is igen tehetséges, mégis méltatlanul háttérbe szorult festőművész volt) a tárlat látogatói bepillantást nyerhetnek a 20. század első évtizedeinek gazdasági és kulturális elitjének mindennapjaiba, „körberepülhetik” a fényűző hatvani kastélyt, sőt a modern technika segítségével részt vehetnek egy virtuális tárlatvezetésen is a legendás Hatvany-villa termeiben. A tárlat továbbá Hatvany mellett számos más kiemelkedő magyar műgyűjtőről is megemlékezik, így gróf Andrássy Gyuláról, báró Kohner Adolfról, Nemes Marcellről és báró Herzog Mór Lipótról is olvashatnak a kihelyezett tablókon.

A galériában látottakat és hallottakat – persze jóval átfogóbban – könyv alakban is hazavihetik, hisz a kiállítás megnyitójára elkészült Molnos Péter művészettörténész Elveszett örökség című könyve is. A több mint 500 oldalas kötetben, mely a galéria 40. könyve is egyben, mintegy 650 reprodukció segítségével idézi meg a szerző a magyar műgyűjtés aranykorát. A 17 évnyi kutatómunka eredményeként létrejött, korábban sosem publikált dokumentumok és fényképek felhasználásával készült impozáns kötetben a kiállításon is szereplő öt műgyűjtő drámai fordulatokban gazdag sorsa és világhírű kollekcióik tragikus története elevenedik meg.



Elveszett örökség – Báró Hatvany Ferenc, a művész gyűjtő
Kieselbach Galéria, Budapest
2017. november 26-ig




KÉP: Édouard Manet: A Folies-Bergére bárja, 1882 (részlet) (The Courtauld Gallery, London)


  

Kapcsolat

Lépj kapcsolatba velünk!


Artkalauz Kiállítási Magazin
Kiadó: Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért
1046 Budapest, Klauzál u. 10.
Főszerkesztő: Lantos Anikó

Tördelőszerkesztő: Kóté Zsolt
Megjelenik évente három alkalommal
A kiadvány és a weboldal a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.
Elérhetőség: info@artkalauz.hu