HuGlass 2017 a Bazilikában

A Magyar Üvegművészeti Társaság (MÜT) idén harmadik alkalommal rendezte meg nagy csoportos kiállítását, a HuGlass-t. A budapesti bemutatón minden MÜT-tag kiállíthatott, a rendezvény célja pedig egy, a szakmát a nagyközönségnek bemutató, átfogó pillanatkép létrehozása volt, az autonóm képzőművészeti törekvések, az építészeti felhasználás és a design területéről egyaránt. A kiállítók névsorában a nemzetközileg is számon tartott alkotók mellett a fiatal, friss diplomás generációról sem felejtkeztek el. Minden művész az elmúlt két év során készült két művét hozta el a nagyközönség elé, így épült fel a körülbelül száz alkotást bemutató, lassan a végéhez közelítő tárlat.

Az alábbiakban Kóródi Zsuzsanna üvegművész a kiállítás megnyitója előtt, 2017. október 9-én írt beharangozóját olvashatják:


"A HuGlass kiállítások célja, hogy az üvegművész szakma – triennálé jelleggel – újra és újra bemutassa eredményeit a nagyközönségnek, és hogy a kevésbé aktív tagoknak is lehetőséget biztosítson kiállításra szakmai közegben. Az aluról szerveződő esemény célja továbbá a művészeti piac résztvevőinek figyelemfelkeltése az üveg felé, ami Magyarországon még mindig nagyon gyerekcipőben jár. Kiállításunk jelentőségét mutatja, hogy bár Magyarországon elég sok aktív üvegművész alkot, és még több alkotna, azonban a fővárosban nincsen kifejezetten erre a területre specializálódó galéria, a művészek munkái egyéb művészeti galériákban szétszórva lelhetőek csak fel. Az egyetlen üveggaléria a Budapesttől nyugatra, Pannonhalmán található Hefter Galéria.

 

A magyar alkotók szinte mindegyike önállóan, saját műhelyekben dolgozik, műveik sokszor azonnal külföldi galériákba kerülnek, nagyon ritka alkalom adódik tehát egymás munkásságának megtekintésére. Így a korábban leírt célok mellett nagyon fontos a közösség erősítése, az alkotók közti párbeszéd, az inspirálódás és a rejtett potenciálok feltárása is. A kiállító művészek továbbá egy, a kiállításra látogató amerikai műgyűjtő csoport felé is személyes bemutatkozási lehetőséget kapnak.

 

A korábbi kiállítások, az egyesület nonprofit jellege révén, pályázati támogatásokkal és kereskedelmi galériák bevonásával, valamint a művészek támogatásából jöttek létre. Az első ilyen bemutatkozást 2012-ben a főként geometrikus kiállításairól híres B55 Galéria fogadta be, majd 2014-ben a korábbi helyszínt megtartva a szentendrei bázisú Erdész Galéria vállalta a lebonyolítást. Idén először egy, a tavalyi évben megpályázatott, és a Magyar Művészeti Akadémia által megítélt nagyszabású támogatásnak köszönhetően, a kiállítást teljes egészében a MÜT szervezi. A korábbi két megvalósult esemény sikerén felbuzdulva idén már 3 nemzetközi művész meghívásával. 

 

Mindhárom művész egy-egy visegrádi országból érkezik. A visegrádi négyek országaira szakmai-történelmi okból esett a választás, Magyarország és Csehszlovákia viszonya a XIX. és XX. században is összefonódott az üvegművesség és később az üvegművészet területén is. Mivel mind a négy ország tagja volt a KGST-nek, így ideológiai korlátok nem akadályozták a szorosabb együttműködést. Prágában magyar diákok tanulhattak, pl. Vida Zsuzsa, aki később a budapesti kisképzőben zajló képzésnek hosszú évekig meghatározó alakja volt, de szlovákiai magyarok is tanultak Budapesten. A szocializmus bukása után is fennmaradt kapcsolatot a művészek művésztelepeken, pl. Bárdudvarnokon ápolták tovább, ahol ezen országok művészeitől mai napig megtekinthető egy kisebb gyűjtemény. A 2000-es években is több diák jött Prágából a Moholy Nagy Művészeti Egyetemre, hogy Bohus Zoltántól vagy Gáspár Györgytől tanuljon, valamint a mostani 40-es generációra a Wroclaw-i iskola mesterei is nagy hatást gyakoroltak műveikkel. Úgy gondoltuk, hogy erősítve ezeket a történelmi összefonódásokat és a régiót, hagyomány teremtő jelleggel a HuGlass-ra mindig meghívnánk egy-egy cseh, szlovák és lengyel alkotót, ahogy a korábbi években náluk is mindig jelen lehettek a magyar művészek különböző tematikus bemutatókon.

 

A nemzetközi kitekintést erősítve a kiállítást idén Karin Rühl, a Frauneia-i Üvegmúzeum igazgatója nyitja majd meg. Faruneu szintén fontos úti célja a budapesti iskolának, ahová évente egy-egy tanulmányi kirándulás is szerveződik, valamint az ottani nyári iskolában Lukácsi László idén visszatérve, immár második alkalommal fog kurzust tartani.

 

Az üvegművészet helyzete ugyanakkor ma nem könnyű Magyarországon, a 70-es 80-as évek virágkora és a privatizáció után sok üveggyár bezárt, napjainkban mindösszesen 3 működő gyár van az országban, ezekből 1 síküvegeket, autóüvegeket gyárt. A fennmaradó két gyárban ugyanakkor nem folyik progresszív tervezés. Az Ajkai üveggyárnak még bőven a 2010-es évek előtt voltak próbálkozásai fiatal képzett tervezők bevonására. Így kerülhettek Csala Zsuzsa, Grünfelder Judit, Szilágyi Csilla vagy Sipos Balázs fejlesztései a polcokra.

 

Az üvegművészeti oktatás azonban pont ennek a tendenciának és a nemzetközi sikereknek ellenszegülve a designer képzést részesíti előnyben, ahogy azt a MOME-n az utóbbi években végbe ment strukturális átalakítás is mutatja. Az ipari háttér hiánya folyamatos pályaelhagyásra készteti az újabb generációkat, hiszen tervezőkre igazán nincs szükség. Új kezdeményezésként azonban a pécsi egyetemen a szobrász szak kibővítését tervezik az üveg és fém irányába.

 

Az üveg képzőművészetbe integrálása ugyanakkor folyamatosan, de nagyon apró léptekben halad előre. Egyre többször találkozhatunk üvegben gondolkodó alkotó munkáival kifejezetten kortárs galériában. 2015-ben az Erdész Galéria támogatóinak segítségével egy színvonalas, 10 művészt felsoroltató albumot adott ki Magyar Kortárs Üveg I. címmel, valamint az utóbbi pár évben többször vitt üvegművészeket nemzetközi művészeti vásárokra. Botos Péternek fotóművésszel, Carcass James-nek festőművésszel volt közös kiállítása. Idén pedig a Magyarország 4 vezető kortárs galériája közé tartozó Viltin Galéria egy önálló kiállítást szentelt Gáspár György műveinek, akinek munkáit először a megelőző évben amadridi ARCO-n mutatta be a galéria.

 

A meghatározó magyar művészekre egyre inkább jellemző, hogy a régióban, és a piacon egyébként mindig előnyt élvező dekorativitástól, kifejezetten képzőművészeti irányba fordulnak. A figurális, klasszikus szobrászati tudáson nyugvó filozofikus műveket a jól ismert Melcher Mihály és M. Tóth Margit páros, a fiatalabb generációból Hegyvári Bernadett és Sipos Balázs képvisel. A Bauhaus örökséget Botos Péter geometrikus absztrakt műfajába sorolható különleges alkotásain érhetjük tetten, míg Gáspár György op art indíttatású, konkrét elemekkel átszőtt művei szintén új megvilágításban használják az üveget. Bár nem olyan erős mértékben, mint tőlünk nyugatabbra, de a konceptuális művek is jelen vannak pl. Gaál Endre az üveg bipolaritását hangsúlyozó nagyméretű művein, vagy pl. Varga Dóra 2048 című alkotásában. A Róth Miksa által ránk hagyott művészi építészeti üveg továbbéléséről, annak állandó újra gondolásáról és megóvásáról Balogh Eleonóra és Borbás Dorka gondoskodik. Mindezen túl természetesen a látogatók találkozhatnak hazánk nemzetközileg kiemelt sikereket elért művészeinek pl. Borkovics Péter és Lukácsi László műveivel is, akik az utóbbi évtizedben Kanazawában, Coburgban és Bornholmon is kimagasló eredménnyel szerepeltek.

 

A HuGlass-al idén 2 budapesti helyszínen lehet majd találkozni. Október elején – az Art Market Budapest keretében – egy szűkebb válogatás a Millenárison mutatkozik be, a fő kiállítás pedig egy varázslatos helyszínen, a főváros szívében elhelyezkedő Szent István Bazilikában lesz, ahol a hagyományos kézműves gyökereket ápoló alkotásokat és a progresszív kortárs műveket is különleges atmoszféra lengi majd körül. A Szent István Bazilika nem csak az egyik legfontosabb szakrális épülete Magyarországnak, de Budapest egyik fő turista látványossága is, a HuGlass kiállítástól pár lépésre a látogatók a kupolából nyíló csodálatos körpanorámát is megtekinthetik.

 

Tervek szerint a bazilikát ölelő teret is használni fogjuk, ahol köztéri munka kerül elhelyezésre. Idén első alkalommal szakmai és közönségdíjat is kiosztunk. Az egyiket a megnyitón, a másikat a finisszázson, ezzel is ösztönözve kollégáinkat kimagasló alkotások létrehozására. A kiállítást szatellit programok is kísérik majd, kisebb önálló kiállítások, előadások formájában. Ahogy az ezt megelőző években is, a kiállításról ezúttal is nyomtatott katalógus készül." 

  

 


HuGlass 2017 – A Magyar Üvegművészeti Társaság csoportos kiállítása

• Millenáris Park, 2017. október 12–15. (Már bezárt!)

• Szent István Bazilika, 2017. november 12-ig (Hamarosan zár!)

 

KÉP: Ábel Tamás alkotása

 

Kapcsolat

Lépj kapcsolatba velünk!


Artkalauz Kiállítási Magazin
Kiadó: Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért
1046 Budapest, Klauzál u. 10.
Főszerkesztő: Lantos Anikó

Tördelőszerkesztő: Kóté Zsolt
Megjelenik évente három alkalommal
A kiadvány és a weboldal a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.
Elérhetőség: info@artkalauz.hu