Kassákizmus – Hármas Kassák-kiállítás Budapesten

A Petőfi Irodalmi Múzeum és tagintézményei három kiállítással ünneplik Kassák Lajos születésének 130. és halálának 50. évfordulóját.

A 20. század elejének avantgárd mozgalmai fellázadtak a művészet hagyományos formái és intézményei ellen. Programjuk a régi művészet tagadása és az új művészet lehetőségeinek keresése volt. A magyar avantgárd mozgalom centrumában Kassák Lajos (1887-1967) és az általa szerkesztett folyóiratok álltak. Kassák sosem tűzött egyetlen izmust sem a lobogójára, sok mindenből inspirálódva alakította ki saját művészetét. Ő maga nemigen gondolta úgy, hogy mozgalmának valamilyen nevet kellene adnia, az utókor azonban nem hagyta annyiban a dolgot, e különc, hosszú hajú, fekete orosz inget viselő, „új művésszel” azonosított mindent, ami akkor volt, s megszületett a név is: Kassákizmus. A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) és tagintézményei hármas kiállítással és megannyi kísérőprogrammal tisztelegnek a magyar avantgárd vezéralakja előtt, fókuszpontjukba azonban nem az teljes életművet, hanem a sorsformáló és új izmust teremtő 1920-as évekbeli munkásságát állították.

 

A három múzeum közül a PIM volt az első, ahol az ünneplés elkezdődött. Október 13-án nyílt, Új művészet – A bécsi MA az avantgárd nemzetközi hálózataiban című tárlatuk Kassák 1920 és 1925 között Bécsben megjelent MA című folyóiratát helyezi a középpontba. A kiállítás azt is vizsgálja, hogy Kassák irodalmilag és képzőművészetileg is aktív köre hogyan integrálódott az avantgárd nemzetközi vérkeringésébe, és ő maga hogyan vált az új művészet egyik alakítójává, miközben a rajongók mellett az „értelmetlen” versektől és „tárgynélküli” festményektől idegenkedő korabeli közönségről is szól.

 

Az óbudai Kassák Múzeum Az új Kassák – A ló meghal és a madarak kiröpülnek című kiállításának címe bizonyára sokaknak ismerős, hisz Kassák talán legismertebb önéletrajzi ihletésű versére utal. A költemény az 1909-es párizsi utazását dolgozza fel: azt a folyamatot, melynek során Kassák az egyszeri vasmunkásból költő lett. A kiállítás azon túl, hogy az utazáson született „új művész” alakját és eredettörténetét vizsgálja, a dadaista költői világ hazai elutasítottságára is kitér.

 

A sorozat harmadik állomása a Bajor Gizi Színészmúzeum. A néhány napja nyílt Új dráma, új színpad – A magyar avantgárd színházi kísérletei című tárlatuk a Kassák-kör kevéssé ismert színpadi munkásságát mutatja be. Az érdeklődők itt a magyar avantgárd korai színpadi kísérleteit láthatják Kassák első feleségének, Simon Jolánnak dadaista előadóestjeitől a mechanikus-konstruktivista színpadi kísérleteken át egészen a leghangosabb reakciókat kiváltó Zöld Szamár Színház 1925-ös előadásáig.


A három kiállításra egyéni és kombinált jegy is váltható, ez utóbbival a teljes nyitvatartási időszakban mindhárom kiállítás megtekinthető egy alkalommal.




Kassákizmuskiállítássorozat

Petőfi Irodalmi Múzeum (2018. február 25-ig)

Kassák Múzeum (2018. február 25-ig)

Bajor Gizi Színészmúzeum (2018. február 25-ig) 

Kapcsolat

Lépj kapcsolatba velünk!


Artkalauz Kiállítási Magazin
Kiadó: Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért
4025 Debrecen, Nyugati u. 26. 1/1.
Főszerkesztő: Lantos Anikó

Tördelőszerkesztő: Kóté Zsolt
Megjelenik évente három alkalommal
A kiadvány és a weboldal a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.
Elérhetőség: info@artkalauz.hu